RUOA1201 Kommunikation i arbetslivet (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla tuotetaan erityyppisiä työelämään liittyviä multimodaalisia tekstejä, perehdytään tarkemmin erilaisten tekstityyppien ja genrejen ominaispiirteisiin sekä analysoidaan tekstejä ja vuorovaikutusta pragmatiikan käsitteitä käyttäen. Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia kirjallisia ja suullisia viestintätaitoja, tietoteknisiä taitoja, ryhmätyötaitoja ja palautteen antamisen taitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- tuntee erilaisia multimodaalisia tekstilajeja
- osaa analysoida tekstejä ja vuorovaikutusta pragmatiikan käsitteitä käyttäen
- osaa käyttää erilaisia apuvälineitä sekä soveltaa oppimaansa tuottaessaan työelämässä tarvittavia erityyppisiä multimodaalisia tekstejä ja
- hallitsee hyvin kieliopin, sanaston ja tekstin jäsennyksen.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 70 %). Kurssiarvosana määräytyy kurssilla suoritettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien sekä aktiivisen osallistumisen perusteella. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Esitietojen kuvaus
RUOP202 Skriv- och textkompetens
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
Oppimateriaalit
Kurssilla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan.
Kirjallisuus
- Språkrådet, j. & Karlsson, O. (2017). Svenska skrivregler (4. uppl.). Stockholm: Liber.
- B. Ehrenberg-Sundin, K. Lundin, Å. Wedin & M. Westman. (2014). Att skriva bättre i jobbet.
- C. Garlén & G. Sundberg. (2008). Handbok i svenska som andraspråk.
- Tandefelt, M. et al. (2017). Språk i skola och samhälle. Helsingfors: Svenska litteratursällskapet i Finland. https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät
Kurssilla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan.
- https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-skola-och-samhalle
- B. Ehrenberg-Sundin, K. Lundin, Å. Wedin & M. Westman. (2014). Att skriva bättre i jobbet.
- C. Garlén & G. Sundberg. (2008). Handbok i svenska som andraspråk.