OEAP1030 Alkuopetuksen opiskelutaitojen pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Sisältö

Opintojakso sijoittuu erityisesti Tieteellisen osaamisen ja Pedagogisen osaamisen ydinosaamisalueille. Kurssin keskeisenä sisältönä on:

  • Lukemaan- ja kirjoittamaan oppiminen ja opettamisen menetelmät
  • Monilukutaito
  • Matematiikan oppiminen ja oppimisen menetelmät

Suoritustavat

Luennot ja/tai pienryhmäopiskelu, oppimistehtävät

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
  • tunnistaa luku- ja kirjoitustaidon sekä matemaattisten taitojen oppimiseen vaikuttavat tekijät
  • opettaa, ohjata ja tukea esi- ja alkuopetusikäisen lapsen lukemaan ja kirjoittamaan oppimista
  • soveltaa monilukutaidon käsitettä ja sen kehittymistä tukevia materiaaleja ja työtapoja esi- ja alkuopetusikäisen lapsen opetuksessa
  • opettaa, ohjata ja tukea esi- ja alkuopetusikäisen lapsen matemaattisten taitojen oppimista 

Esitietojen kuvaus

Avoimessa yliopistossa esitiedot ovat seuraavat: Osana luokanopettajan, erityisluokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan tai aineenopettajan opintoja kokonaisuudessaan suoritetut perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot TAI varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot.

Lisäksi alla oleva pakollinen esitietoryhmä 1:n opintojakso (OEAP1011) koskee vain avoimen yliopiston opiskelijoita.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja/tai opetusohjelmassa mainittu muu opetusmateriaali

Kirjallisuus

  • Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.). 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
  • Lerkkanen, M.-K. 2006. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Helsinki: WSOY. (2013, 3. painos)
  • Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Kurssin alussa määriteltyjen osasuoritusten (mm. kirjalliset oppimistehtävät, läsnäolo, yhteiset projektit) tekeminen hyväksytysti. Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus