ODKP1170 Prosessidraaman dramaturgia ja ohjaaminen (2 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Sisältö
Prosessidraama ja sen soveltaminen sekä dialoginen ohjaaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojaksot ODKP1170 ja ODKP1180 suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää prosessidraaman soveltavan draaman keskeisenä genrenä
• osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan prosessidraamasta
• hallitsee prosessidraaman dramaturgian ja keskeisiä työtapoja
• osaa suunnitella ja ohjata prosessidraamaa erilaisissa konteksteissa
• ymmärtää draamatyöskentelyyn liittyvät eettiset periaatteet ja arvot
Lisätietoja
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Esitietojen kuvaus
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Pakolliset esitiedot
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Kirjallisuus
- Viirret, T. L. & Airaksinen, R. 2017. (toim.) Suomalaisia prosessidraamoja. Helsinki: Draamatyö.
- Bowell, P. & Heap, B. 2008. Prosessidraama – polkuja opettamiseen ja oppimiseen. Helsinki: Draamatyö.
- Asikainen, S. 2003. Prosessidraaman kehittäminen museossa. Joensuu: Joensuun yliopisto.
- Owens, A. & Barber, K. 2002. Draamakompassi. Helsinki: Draamatyö.
- Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.
- Laukka, S. & Mönkkönen, J. 2007. Yhtä draamaa: Oulun kaupungin draamaopetussuunnitelma. Helsinki: Draamatyö.
- Neelands, J. & Goode, T. 2015. Structuring drama work. Cambridge: Cambridge University Press.
- Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Suoritustavat
Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Osallistuminen reaaliaikaiseen lähiopetukseen aktiivisesti ja rakentavassa vuorovaikutuksessa, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Reaaliaikainen lähiopetus (1 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
x
Reaaliaikainen lähiopetus (1 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi