MUTY2001 Taideterapiat hoito-, kuntoutus- ja terapiamuotona (5 op)
Kuvaus
Taideterapioiden asemoituminen osana suomalaista hoito-, kuntoutus- ja terapiakontekstia. Taideterapioiden menetelmiä, käytänteitä ja tyypillisiä asiakasryhmiä. Esimerkkejä taideterapiatutkimuksen tyypeistä ja keskeisistä tuloksista.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa taideterapiat osana suomalaista hoito-, kuntoutus- ja terapiakontekstia painottuen musiikki-, tanssi-liike- ja kuvataideterapiaan
- ymmärtää taideterapioiden olemuksen ammatillisena toimintana kliinisten käytäntöjen, tyypillisten asiakaskohderyhmien sekä koulutuksen ja tutkimustoiminnan näkökulmista
- osaa määritellä kurssilla käsiteltyjen taideterapiamuotojen yhteisiä piirteitä ja eroavaisuuksia sekä taiteen potentiaaleja hyvinvoinnin tukemisessa
Oppimateriaalit
Mainittu kirjallisuus sekä ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.
Kirjallisuus
- Erkkilä J, Ala-Ruona E, Punkanen M, Fachner J. Creativity in improvisational, psychodynamic music therapy. In: Hargreaves D, Miell D, MacDonald R, eds. Musical imaginations. Oxford: Oxford University Press; 2012:414-426.
- Payne H. (Ed.) Essentials of Dance Movement Psychotherapy. New York: Routledge; 2017.
- Punkanen M, Saarikallio S, Leinonen O, Forsblom A, Kulju K, Luck G. Emotions in Motion: Depression in Dance-Movement and Dance-Movement in Treatment of Depression. In: Karkou V, Oliver S, Lycouris S, eds. The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. New York: Oxford University Press; 2017:839-862.
- Lindahl-Jacobsen SL, Nygaard Pedersen I, Bonde LO, (eds.) (2019). A Comprehensive Guide to Music Therapy. Theory, Clinical Practice, Research and Training. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. 2nd edition.
- Malchiodi, C. (Ed.) (2012). Taideterapian käsikirja. Jyväskylä: Unipress.