MSLP024 Kokoelmatyö (6 op)
Kuvaus
Opintojakso käsittelee museoiden kokoelmatyön yleisiä periaatteita ja kokoelmatyön käytäntöjä. Opintojakson aikana pohditaan kokoelmatyötä merkitysten tallentajana ja eettisesti kestävänä kokoelmapolitiikkana. Käytännön kokoelmatyötä tarkastellaan objektien tallennukseen, säilytykseen, hoitoon ja tutkimukseen kuuluvien prosessien kautta. Opintojaksolla käsitellään myös kokoelmatyön digitalisoitumista ja digitaalisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen liittyviä kysymyksiä.
Osaamistavoitteet
- tietää, museokokoelmien muodostamisen periaatteita
- osaa kuvata käytännön kokoelmatyön perusprosesseja
- ymmärtää kokoelmapolitiikan ja kestävän kehityksen merkityksen kokoelmatyössä
- tuntee kokoelmapoistojen problematiikan
- tunnistaa digitaalisten kokoelmien muodostukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä.
Oppimateriaalit
Pauliina Kinanen (toim.): Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007). Seuraavat artikkelit:
- Kostet, Juhani, Kokoelmien muodostuminen (s. 136–162)
- Pettersson, Susanna, Jakamisen etiikka (s. 163–167)
- Kinanen, Pauliina, Museologiset objektit (s. 168–186)
- Pettersson Susanna, Taideteokset museokokoelmina (s. 187–201)
- Kecskeméti, Istvan, Konservointi (s. 202–209)
- Pihlman, Sirkku, Museo ja ympäristö (s. 210–234)
- Heikka, Elina, Visuaalisen kulttuurin jäljillä (s. 235–238)
- Kinanen, Pauliina, Museo tutkii (s. 239–244).
Vilkuna, Janne (toim.): Näkökulmia museoihin ja museologiaan. Helsinki: Ethnos 2000. Seuraavat artikkelit:
- Sjöberg-Pietarinen, Solveig, Koti-interiööri museona (s. 56–63)
- Kiuru, Elina, Yksityiset ja yhteiset esineet: Keräilijän ja museon kokoelmat esineellisen kulttuuriperinnön säilyttäjinä (s. 64–71)
- Palo-oja, Ritva & Willberg, Leena, Arvoluokitus – avain museokokoelmien hallintaan (s. 72–82)
- Vilkuna, Janne, Kestämätöntä kehitystä (s. 92)
Pettersson, Susanna & Kinanen Pauliina (toim.): Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010. Seuraavat artikkelit:
- Kärki, Pekka, Rakennussuojelu museotoimen tehtäväkentässä (s. 47–61)
- Härö, Mikko, Maan museotoimen kivijalka eli museoviraston ja Suomen kansallismuseon historiaa (s. 129–152)
- Heinonen, Jouko, Kotiseutumuseoiden ja muiden paikallismuseoiden synty (s. 153–167)
- Pettersson, Susanna, Taiteen ja taideteollisuuden kokoelmista museoiksi (s. 168–190)
- Pettersson, Susanna, Taidemuseot 1900-luvulla (s. 191–192)
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteellisen museoalan syntyvaiheet ja kehitys erillisistä kokoelmista museotoimen sektoriksi (s. 193–212)
- Mäkelä, Asko, Keräilyn intohimosta erikoismuseoksi (s. 213–222)
- Mäkelä, Asko, Ajan tajun kokoelma (s. 223)
- Keinänen, Timo, Suomen rakennustaiteen museo (s. 224–225)
- Kostet, Juhani, Suomalaisten museoiden kokoelmat 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa (s. 266–284)
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteelliset kokoelmat – muisti elämän kirjosta (s. 285–287)
- Reijonen, Henni, Suomalaisten museokokoelmien konservoinnin historiaa (s. 288–310)
- Reijonen, Henni, Maalausten varhaisia konservointimenetelmiä ja -materiaaleja (s. 310–311)
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteellisten museoiden konservaattoreita kulttuurivaikuttajina (s. 312–314).
Isomursu, Anne: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä. Helsinki : Suomen valokuvataiteen museo 2011. Kokonaisuudessaan
Kirjallisuus
- Pauliina Kinanen (toim.): Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007).
- Vilkuna, Janne (toim.): Näkökulmia museoihin ja museologiaan. Helsinki: Ethnos 2000.
- Pettersson, Susanna & Kinanen Pauliina (toim.): Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.
- Isomursu, Anne: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä. Helsinki : Suomen valokuvataiteen museo 2011.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö.
Opetus
26.10.2021–14.4.2022 Pienryhmäopetus
Itsenäinen työskentely (verkko-opetus) (6 op)
Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös nykydokumentointiin liittyvä projektityö ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.