KUMS4025 Kulttuurialan asiantuntijuus (5 op)
Kuvaus
Suoritustavat
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi. Itsenäisessä työskentelyssä räätälöity suoritusmuoto.
Sisältö
Opintojakson aikana KUMU:n työelämäpolut ainekset kootaan yhteen ja tuotetaan työkalut työnhakua ja työelämään siirtymistä varten. Kurssi koostuu kolmesta osasta: ohjatusta cv:n tekemisestä, osaamisportfolion rakentamisesta ja työnhaun harjoittelemisesta työelämätorilla, joka toteutetaan alumniyhteistyönä.
Arviointiperusteet
Kontaktiopetukseen osallistuminen, tapahtumiin osallistuminen sekä kirjalliset ja suulliset tehtävät. Itsenäisessä työskentelyssä räätälöity suoritusmuoto.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on valmistanut urasuunnitelman, mihin sisältyvät cv, portfolio ja työhakemus
- ymmärtää työnelämän vaatimuksia ja haasteita
- oppii työnhaun taitoja
- osallistuu työelämätoriin.
Oppimateriaalit
Opintojakson vastuuopettaja ilmoittaa oppimateriaalin. Itsenäisessä työskentelyssä kirjoitetaan essee tai tehdään räätälöity suoritus (sovitaan vastuuopettajan kanssa). Esseetä varten luetaan:
Kirjallisuus
- Jakonen, Mikko (2017). Asiantuntijuus digiajalla. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70151
- Jakonen, Mikko. 2017. Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Helsinki: Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta.
- Isopahkala-Bouret, Ulpukka. 2008: ”Asiantuntijuus kokemuksena.” Aikuiskasvatus 28(2): 84─92.
- Tynjälä, Päivi. 2004: ”Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa.” Kasvatus 35(2): 174─190.
- Pyykkönen, M., Kumpulainen, K. & Vierimaa, S. 2019: Työn muutoksen haasteet kulttuurialan korkeakoulutuksen työelämäpedagogiikalle. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 4/2019, 45─61.
- https://ls24.fi/artikkelit/asiantuntijuuden-valo-ja-varjo
- https://www.kokemusasiantuntijat.fi/kansallinen-tyoryhma/
- https://www.jylkkari.fi/2015/02/missa-ovat-todelliset-asiantuntijat/
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Opetus
27.9.2021–25.4.2022 Luento-opetus
Itsenäinen työskentely (5 op)
Itsenäisessä työskentelyssä kirjoitetaan essee tai tehdään räätälöity suoritus (sovitaan vastuuopettajan kanssa). Esseetä varten luetaan:
Jakonen, Mikko (2017). Asiantuntijuus digiajalla. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70151
Jakonen, Mikko. 2017. Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Helsinki: Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta.
Isopahkala-Bouret, Ulpukka. 2008: ”Asiantuntijuus kokemuksena.” Aikuiskasvatus 28(2): 84─92.
Tynjälä, Päivi. 2004: ”Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa.” Kasvatus 35(2): 174─190.
Pyykkönen, M., Kumpulainen, K. & Vierimaa, S. 2019: Työn muutoksen haasteet kulttuurialan korkeakoulutuksen työelämäpedagogiikalle. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 4/2019, 45─61.
https://ls24.fi/artikkelit/asiantuntijuuden-valo-ja-varjo
https://www.kokemusasiantuntijat.fi/kansallinen-tyoryhma/
https://www.jylkkari.fi/2015/02/missa-ovat-todelliset-asiantuntijat/