KLSS162 Sanakirjan laatiminen, käyttö ja tutkimus (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään sanakirjatutkimukseen, sanakirjan rakenteeseen ja sanakirjan laatimiseen, sanakirjan käyttöön ja sanakirjan rooliin vieraan kielen oppimisessa. Samalla kehittyvät tiedonhankinnan taidot, analyysitaidot ja itsenäisen työskentelyn taidot.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %) ja ohjattu pienryhmätyöskentely. Kirjallinen työ.
Vaihtoehtoinen opiskelutapa (vain) saksan kielen ja kulttuurin opintosuunnan opiskelijoille sekä saksan kieltä ja kulttuuria valinnaisina opintoina opiskeleville: Itsenäinen työskentely. Laaja oppimistehtävä, tarkemmat ohjeet löytyvät oppimisympäristöstä tentaattorille ilmoittautumisen jälkeen. Tämän suoritustavan kieli on saksa.
Osaamistavoitteet
- tuntee sanakirjan eri osien määritelmät, sanakirjatyypit ja sanakirjan käyttötilanteet
- tuntee sanakirjan laatimisen, sen historian ja nykypäivän sanakirjatyön periaatteet
- tietää, miten sanakirjoja voidaan hyödyntää kielen oppimisessa ja opettamisessa sekä muissa kieliasiantuntijan tehtävissä
- osaa verrata eri sanakirjoja ja arvioida niiden soveltuvuutta eri käyttötarkoituksiin ja -tilanteisiin.
Lisätietoja
Arviointiperusteet
Perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Aktiivinen osallistuminen luennoilla, lopputyö.
Suositus ajoituksesta
3. vuosi.
Oppimateriaalit
Jaetaan opetuksen yhteydessä.
Kirjallisuus
- Tyysteri, Laura, Lehtosalo, Kaisa (toim.) HYVÄ SANAKIRJA – TIETEELLISIÄ, KÄYTÄNNÖLLISIÄ JA EETTISIÄ NÄKÖKULMIA LEKSIKOGRAFIAAN. Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisuja 3. Kirjaa voi lukea osoitteessa https://www.doria.fi/handle/10024/103550
- Kirjallisuus vaihtoehtoiselle opiskelutavalle: Sovitaan tentaattorin kanssa, esim. BARZ, I. & SCHRÖDER, M.( 1996): Lernerwörterbuch in der Diskussion tai KORHONEN, J. (2001): Von der mono- zur bilingualen Lexikografie für das Deutsche tai ENGELBERG, S. & LEMNITZER, L. ( 2009, 4. Auflage): Lexikographie und Wörterbuchbenutzung.
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Osallistuminen opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %) ja ohjattu pienryhmätyöskentely. Kirjallinen työ.
Jaetaan opetuksen yhteydessä.
Itsenäinen työskentely (vain saksanopiskelijat) (5 op)
Itsenäinen työskentely. Laaja oppimistehtävä, tarkemmat ohjeet löytyvät oppimisympäristöstä tentaattorille ilmoittautumisen jälkeen. Tämän suoritustavan kieli on saksa.
- Sovitaan tentaattorin kanssa, esim. BARZ, I. & SCHRÖDER, M.( 1996): Lernerwörterbuch in der Diskussion tai KORHONEN, J. (2001): Von der mono- zur bilingualen Lexikografie für das Deutsche tai ENGELBERG, S. & LEMNITZER, L. ( 2009, 4. Auflage): Lexikographie und Wörterbuchbenutzung.