KIKA421 Palautetaidot (5 op)
Kuvaus
Palautteen merkitys kirjoittamisen oppimisessa ja
opetuksessa. Kirjoittamisen opinnoissa muodostuneiden palautetaitojen arviointi
harjoitusten avulla.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa palautteen ja arvioinnin eroja ja yhtäläisyyksiä teorian ja käytännön tasolla
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa
- tunnistaa erilaisia palautteen vastaanottajia
- pohtia teoreettisesti palautteen antamisen ja vastaanottamisen kysymyksiä
- antaa taiteellisesti ja oppimisen kannalta perusteltua palautetta.
Esitietojen kuvaus
Kirjoittamisen perusopinnot
Oppimateriaalit
Gottelier, L. 2014. Matkalla kohti lukijaa. Palautteen merkitys kirjoitusprosessille. Teoksessa E. Karjula (toim.) Kirjoittamisen taide ja taito. Jyväskylä: Atena, 125–141. Pdf.
Helminen, T. (toim) 2012. Uusi syntyy hämärässä: Dramaturgin ja kirjailijan dialogista. Teoksessa Salminen, P. & Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like, 265–286. Pdf.
Keltinkangas-Järvinen, L. 2010. Temperamentti – persoonallisuuden biologinen selkäranka. Teoksessa R-L. Metsäpelto & T. Feldt (toim.) Meitä on moneksi: Persoonallisuuden psykologiset piirteet. Jyväskylä: PS-kustannus, 49–69. Pdf.
Svinhufvud, K. 2016. Kokonaisvaltainen kirjoittaminen. Helsinki: Art House, 64–98.
Vandermeulen, C. 2011. Negotiating the personal in creative writing. Bristol; Buffalo: Multilingual Matters. (Saatavana e-kirjana JYKDOKista.)
Young, J. 2013 Workshops: what they are (and aren’t) and how to make the most of them. Teoksessa S. Norris (ed.), Studying Creative Writing. Newmarket: The Professional and Higher Partnership Ltd., 55–70. (Saatavana e-kirjana JYKDOKista.)
Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. 2015. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka, 22 (1), 3–11. Pdf.
Lisäksi opettajan antama muu materiaali.