HISA1003 Historian pedagogiikka (5 op)
Kuvaus
Opintojaksolla perehdytään historian opetusta käsittelevään tutkimukseen ja historian opetuksen tutkimuspohjaiseen kehittämiseen.
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan opintojakson opiskelija
ymmärtää historiallisen ajattelun eri määritelmiä ja rakentumista
tunnistaa historian opettamisen tutkimuksellisen pohjan ja tuntee historian pedagogista tutkimusta
on perehtynyt johonkin historian opettamiseen liittyvään erityiskysymykseen
Suoritettuaan opintojakson kontaktiopetuksena opiskelija on lisäksi
saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan
kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan
hankkinut taitoa toimia uusissa tilanteissa
Suoritettuaan opintojakson kirjatenttinä opiskelija on lisäksi
harjaannuttanut ongelmanratkaisutaitojaan
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut tiedon analysoinnin taitoja ja kykyä hahmottaa laajoja asiakokonaisuuksia
Suoritettuaan opintojakson esseenä opiskelija on lisäksi
harjaantunut tiedonhaussa ja tieteellisen tekstin kirjoittamisessa
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä
Suoritettuaan opintojakson lukupiirinä opiskelija on lisäksi
saanut kokemusta ryhmässä toimimisesta ja harjaannuttanut vuorovaikutustaitojaan
kehittänyt suullisia vuorovaikutustaitojaan ja neuvottelutaitojaan
kehittänyt kirjallisia viestintä- ja argumentaatiotaitojaan
hankkinut kokemusta projektitaidoista suunnittelemalla oman toimintansa ja ajankäyttönsä
Lisätietoja
Oppimateriaalit
Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan seuraavasta listasta teoksia niin, että opintopistemääräksi muodostuu 5 op. Esseen ja lukupiirin kirjavalinnoista sovitaan etukäteen vastuuopettajien kanssa.
Kirjallisuus
- Barton, Keith C. & Levstik, Linda, Teaching History for the Common Good (2013) (2op)
- Davies, Ian, Debates in History Teaching (2010/2017) (2op)
- Seixas, Peter & Morton, Tom, The Big Six Historical Thinking Concepts (2013) (2op)
- Veijola, Anna, Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajankoulutuksessa: tutkimus suoravalituista historian opettajaopiskelijoista (2013) (2op)
- Wineburg, Sam, Historical Thinking and Other Unnatural Acts (2001) (2op)
- Ajan merkit: Historian käyttö ja opetus. Jukka Rantala, Sirkka Ahonen (2015) (1op)
- Lähteillä: Historian taitoja oppitunneille. Anna Veijola, Simo Mikkonen (2019) (1op)
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Tapa 4
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Opetus
30.8.–20.10.2021 Luento-opetus
Itsenäinen työskentely: essee (5 op)
Opetus
1.8.–31.12.2021 Kirjallinen työ
1.1.–31.7.2022 Kirjallinen työ
1.8.–31.12.2022 Kirjallinen työ
Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)
Opetus
1.8.–31.12.2021 Tentti
1.1.–31.7.2022 Tentti
1.8.–31.12.2022 Tentti
Itsenäinen työskentely: lukupiiri (5 op)
Katso tarkat suoritusohjeet Historian ja etnologian laitoksen verkkosivuilta ja sovi suorituksesta etukäteen tentaattorin kanssa.