ELIP1006 Varhaisvuosien soveltava liikunta (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Lapsen liikunnallinen kehitys ja sekä oppimisen ja kehityksen ongelmat
Kasvattajien mahdollisuudet lapsen kehityksen tukemiseen
Motoriset perustaidot ja havaintomotoriset taidot, liikunta oppimisen tukena
Osallisuus, perhe ja tukea tarvitsevan lapsen oikeudet
Lasten soveltava liikunta varhaiskasvatuksessa
Liikunta osana esiopetusta, liikunnan soveltaminen ja motoriikan haasteiden tunnistaminen
Liikunta alkuopetuksessa, motoriikan haasteissa tukeminen
Liikunta eri ympäristöissä: sisällä ilman välineitä ja välineiden kanssa; ulkona eri vuodenaikoihin ja eri alustoilla; liikkuminen vedessä ja soveltava uinninopetus
Liikkumistaitojen, tasapainotaitojen ja välineenkäsittelytaitojen opettaminen tukea tarvitseville lapsille
Opetuksen soveltaminen vesiliikuntaympäristössä, sisäliikunta-, ulkoliikuntaympäristössä
Eri vuodenaikojen hyödyntäminen/huomioiminen liikunnan soveltamisessa
Suoritustavat
Seminaarit 16 h
Harjoitukset 50 h
Seminaarityö
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen
opetukseen. Seminaarityö ja sen esittäminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää lasten kasvua ja kehitystä selittäviä teorioita sekä ymmärtää lapsen kehityksen ja oppimisen ongelmia
- tietää, miten liikunnan avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä
- osaa havainnoida lasten liikkumista ja tukea lapsen liikuntaan osallistumista tarkoituksenmukaisella tavalla
- ymmärtää liikunnan merkityksen yleisille oppimisvalmiuksille
- osaa soveltaa teoriaa käytäntöön lasten liikunnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa erilaisissa oppimisympäristöissä
Oppimateriaalit
Jaakkola, T. 2010. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Jyväskylä: PS-kustannus.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. 2019. Esteille hyvästi. Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. Helsinki: Autismisäätiö.
Pihlaja, P. & Viitala R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2. päivitetty painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toivonen, A. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. Helsinki:SUH.
Zimmer, R., Koljonen, M. & Myllymäki, J. 2011. Psykomotoriikan käsikirja: Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. Lahti: VK-Kustannus.
Ajankohtainen lasten soveltavaa liikuntaa käsittelevä oppimateriaali.
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Seminaarit 16 h, harjoitukset 50 h, seminaarityö.