CVAM1040 Kehityksen ja oppimisen tuki (3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Lapsen yksilöllinen kehitys ja oppiminen, lapsen tuen havainnointi, suunnittelu, toteutus ja arviointi käytännössä

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
  • tuntee lapsen yksilöllisen kehityksen ja oppimisen havainnoinnin, suunnittelun ja arvioinnin prosessin
  • perehtyy lapsen tuen havainnointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin käytännössä
  • oppii tekemään ja kirjaamaan täsmällisiä havaintoja lapsesta sekä suunnittelemaan tuen muotoja ja menetelmiä
  • tiedostaa oman suhteensa erityisyyteen

Oppimateriaalit

HEISKANEN, N. (2019). Tuen prosessit ja lähtökohdat. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.) 2019.

Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-Kustannus, s. 95-118. 

HEISKANEN, N., ALASUUTARI, M. & VEHKAKOSKI, T. (2018) Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. British Journal of Sociology and Education 43 (6), pp. 827 - 843.

MÄÄTTÄ, P. & RANTALA, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoituksia ratko-massa. 2. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (Soveltuvin osin)

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (3 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta