AIKS1320 Oppiminen ja kehittäminen työssä (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Työssä tapahtuva oppiminen, ammatillinen kehittyminen, työelämän kehittäminen, henkilöstön kehittäminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee keskeiset työssä oppimista ja ammatillista kehittymistä kuvaavat teoreettiset lähestymistavat
tuntee työelämän kehittämistä kuvaavat tutkimukselliset lähestymistavat ja käytänteet
syventää ymmärrystä aikuisten oppimisesta muuttuvassa työssä
saa valmiuksia soveltaa oppimista ja kehittämistä työssä koskevaa tutkimustietoa työelämän käytänteissä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoilla
Esitietojen kuvaus
aikuiskasvatustieteen tai kasvatustieteen aineopinnot
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- BILLETT, S., HARTEIS, C. & GRUBER, H. 2014. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Volume 1-2. Springer. Osat I, II ja IV sekä kaksi artikkelia
- BECKETT, D. & HAGER, P. 2019. The emergence of complexity. Rethinking education as a social science. Springer.
sekä valinnan mukaan neljä artikkelia seuraavista:
- Collin, K., Lemmetty, S. & Riivari, E. 2019. Vastuulliset henkilöstön kehittämisen käytänteet luovuuden mahdollistajina kasvu-yrityksissä. Teoksessa Collin, K. & Lemmetty, S. 2019 (toim.). Siedätystä johtamisallergiaan! Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Helsinki: Edita, 229 -245.
- Ellinger, A. D. 2004. The concept of self-directed learning and its implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources 6(2), 158–177.
- Fenwick, T. 2008. Understanding relations of individual–collective learning in work: A review of research. Management Learning, 39(3), 227–243.
- Hökkä, P., Vähäsantanen, K. & Paloniemi, S. 2019. Emotions in learning at work. Vocations and Learning https://doi.org/10.1007/s12186-019-09226-z
- Järvensivu, A. & Koski, P. 2012. Combating learning. Journal of Workplace Learning 24 (1), 5–18.
- Lemmetty, S. & Collin, K. 2019. Self-directed learning as a practice of workplace learning. Interpretative repertoires of self-directed learning at ICT work. Vocations and Learning. https://doi.org/10.1007/s12186-019-09228-x
- Manuti, A. ym. 2015. Formal and informal learning in the workplace: a research review. International Journal of Training and Development 9(1), 1360–3736.
- Räsänen, K. 2015. Fire and water combined: understanding the relevance of working life studies through a concept of practical activity. Nordic Journal of Working Life Studies 5 (3a), 47–62.
Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Itsenäinen työskentely (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
7.9.–17.12.2021 Kirjallinen työ, [syksy 2021, itsenäinen suoritustapa]
1.6.–31.7.2022 Kirjallinen työ, [kesä 2022, itsenäinen suoritustapa]
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi