YPPP140 Ohjaus yliopistossa (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Sisältö
- yliopiston ohjausjärjestelmät
- akateemisen ohjauksen prosessit
- ohjausmallit ja –teoriat
- HOPS -prosessin ohjaaminen
- opinnäytetöiden ja tieteellisen kirjoittamisen ohjaus
- monikulttuurisuus ohjauksen haasteena
- oppimis- ja lukivaikeudet ohjauksen haasteena
- ohjauksen etiikka
Suoritustavat
- Oppimistehtävät, lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
- Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa keskeisiä ohjauksen käsitteitä, malleja ja teorioita sekä niiden yhteyden oppimisteorioihin
- hahmottaa ohjauksen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- tulkita ohjattavien erilaisia tarpeita ja tukea heitä heidän kasvussaan akateemiseen asiantuntijuuteen
- tunnistaa ohjaustilanteisiin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja toimia näissä tilanteissa eettisesti viisaalla tavalla, harkitusti ja perustellusti
- soveltaa teoreettista tietämystään ohjauksesta omassa työsssään tilanteen vaatimalla tavalla
Oppimateriaalit
Sekä muu opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus:
Kirjallisuus
- ATKINSON, T. & CLAXTON, G. (toim.) 2008. The intuitive Practitioner. On the value of not knowing what one is doing. Berkshire: Open University Press.
- BROOKFIELD, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
- NUMMENMAA, A.R. & LAUTAMATTI, L. 2004. Ohjaajana opinnäytetöiden työprosesseissa. Tampere: Tampere University Press.
- ONNISMAA, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
- VEHVILÄINEN, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi