YPPP135 Opetussuunnitelmatyö (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Sisältö
  • opetussuunnitelmatyön teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
  • opetussuunnitelmateoriat ja niiden yhteys oppimisteorioihin
  • osaamisperustainen opetussuunnitelma yliopistossa
  • ilmiöpohjainen opetussuunnitelma yliopistossa
  • opetussuunnitelman työelämäyhteydet
Suoritustavat

Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Suoritustavat voivat tarkentua vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
  • hahmottaa opetussuunnitelmatyön teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja yliopistossa.
  • hahmottaa opetussuunnitelmateoriat ja niiden soveltuvuuden yliopistokontekstiin.
  • tarkastella omaa opetustaan suhteessa laitoksen/oppiaineen opetussuunnitelmiin ja soveltaa oppimaansa oman laitoksensa/oppiaineensa opetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen.
  • tunnistaa opetussuunnitelman yhteys sekä yliopiston arvotavoitteisiin että yhteiskunnan, sen instituutioiden, arvojen ja tapojen luonteeseen
  • arvioida oppiaineen sisäisen struktuurin, yhteiskunnasta tulevien odotusten ja opiskelijoiden oppimistarpeiden välisiä kytkentöjä ja niiden merkitystä opetussuunnitelmatyölle.
  • tehdä opetussuunnitelmatyötä yhteisöllisellä tasolla ja edistää siten koko laitoksen/oppiaineen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämistä.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat).

Kirjallisuus

  • BARNETT, R. & COATE, K. 2010. Engaging the curriculum in higher education. Berkshire, GBR: McGRaw-Hill Education.
  • BIGGS, J. & TANG, C. 2007. Teaching for quality learning at university: What the student does. Maidenhead: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
  • KORHONEN, V. & MÄKINEN, M. 2012. Opiskelijat korkeakoulutuksen näyttämöllä. Tampere: Tampere University Press.
  • MÄKINEN, M., ANNALA, J., KORHONEN, V., VEHVILÄINEN, S., NORRGRAN, A.-M., KALLI, P. & SVÄRD, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus