VKTY1015 Pedagoginen johtaminen (2 op)
Kuvaus
johtajuus; pedagogisen johtaminen; tiimijohtaminen; kehittämistyö; ammatillisen vuorovaikutus, osallisuus toimintakulttuurissa; varhaiskasvatuksen laatu
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää pedagogisen johtamisen perustehtävät sekä haasteet varhaiskasvatustyössä
- osaa soveltaa ja kehittää pedagogista asiantuntijuuttaan tiimin jäsenenä sekä tiimin pedagogisena johtajana
- osaa arvioida ja kehittää työyhteisöä sekä toimintakulttuuria.
Lisätietoja
Avoimen väylän kautta valitut opiskelijat suorittavat tämän opintojakson.
Jos opiskelija suorittaa VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus -opintojakson, hän tekee VKTY1015 opintojakson tilalla haluamiaan opintoja 2 op.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus soveltuvin osin:
Parrila, Sanna & Fonsén, Elina (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön.PS-kustannus, Jyväskylä. ISBN 978-952-451-715-7.
Hujala, Eeva & Turja, Leena (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus, Jyväskylä. Osa 5 Johtajuus, työyhteisö ja kasvatustyön kehittäminen. ISBN 978-952-451-785-0.
Artikkeleita sopimuksen mukaan