VKTA1015 Varhaiserityiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Kuvaus
lapsen kehityksen ja oppimisen haasteet ja tuki; kolmiportainen tuki; yksilöllistä tukea varhaiskasvatuksessa säätelevät asiakirjat; inklusiivinen pedagogiikka
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee perustiedot lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvistä haasteista ja niiden tukemisesta
- osaa tarkastella kehityksen ja oppimisen haasteita yksilön, ympäristön ja vuorovaikutuksen näkökulmasta sekä tuntee keskeisiä tukemisen tapoja kyseisissä haasteissa
- tietää inklusiivisen pedagogiikan keskeiset piirteet ja ymmärtää mitä ne tarkoittavat käytännössä
Oppimateriaalit
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-Kustannus. (Luvut 1-3, 5-8, 10-11 ja 15)
Aro, T. & Laakso, M-L. 2020. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Jyväskylä: NMI. (e-kirja, soveltuvin osin) TAI Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Jyväskylä: NMI. (Luvut 1, 6, 10, 11 ja 12).
Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T & Ketonen, R. (toim.) 2014. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS–kustannus. Soveltuvin osin: s. 72-246.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.