TTIA1103 Andragogian teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
Omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen
Elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana
Omakohtaista oppimista tukevat työmuodot
Dialoginen ja tutkiva asenne
Suoritustavat
Luennot 10 tuntia
Pienryhmätyöskentely (työpaja, lukupiiri) 20 tuntia
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen
Osaamistavoitteet
- tunnistaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
- tunnistaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
- käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa keskustelussa
- osaa soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksessa ja aikuisen oppijan opettamisessa ja ohjaamisessa
Lisätietoja
Syyslukukausi
Oppimateriaalit
Alhanen, K. 2016. Dialogi demokratiassa
Dewey, J. 2007 (1. painos 1938) Experience and education
Knowles, M.S., Holton, E.F. & Swanson, R.A. 2012. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. 7. painos. London: Routledge. (389 s.)
Laine, T. & Malinen, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Lindeman, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan