TERS1005 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen näyttöön perustuva suunnittelu ja arviointi (7 op)
Kuvaus
Sisältö
Terveyden edistämisen näyttöön perustuva suunnittelu
Terveyden edistämisen arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavat keinot ja menetelmät
Suunnittelutyön vaiheet ja koordinointi
Suoritustavat
Luennot 8 tuntia
Seminaarit 16 tuntia
Ryhmätyöskentely
Kirjallinen tehtävä
Arviointiperusteet
Kirjallinen tehtävä (100 %)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kohderyhmä- ja toimintaympäristölähtöisen terveyden edistämisen suunnittelun sekä prosessi- ja tulosarvioinnin periaatteita terveyden edistämisen suunnitelman tekemisessä.
- soveltaa teoreettista tietoa, näyttöön perustuvaa tutkimustietoa sekä käytännön kokemustietoa terveyden edistämisen toiminnan suunnittelussa
- koota terveyden edistämisohjelman eri osa-alueet loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi
- jäsentää suunnitteluprosessin työvaiheita sekä koordinoida suunnitteluryhmän työskentelyä
Esitietojen kuvaus
TTIA1002 Terveyskäyttäytymisen muutosinterventioiden suunnittelu
TERS1004 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen lähestymistavat, teoriat ja sovellusmallit
Oppimateriaalit
Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M.,Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok. G. & Parcel, G.S. 2016. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 4. korjattu painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2011 tai 2006 käyvät). John Wiley & Sons. (704 s.) ISBN-13: 978-1119035497, ISBN-10: 111903549X
Glanz, K., Rimer, B.K. & Viswanath, K. 2015. Health behavior: Theory, research and practice. 5. painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2008, 2002 tai 1997 käyvät). San Francisco, CA: Jossey-Bass. (512 s.)
Lisäksi muuta soveltuvaa tutkimuskirjallisuutta