LPEA1102 Fyysisen toimintakyvyn mittaaminen (3 op)
Kuvaus
Suomalainen kuntotestausjärjestelmä ja laadukkaan kuntotestauksen periaatteet.
Lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn mittaaminen.
Mittaamisen ja testaamisen vasta-aiheet ja riskit.
Palaute, neuvonta ja motivoiva vuorovaikutus toimintakyvyn mittaamisessa ja kehittämisessä.
Fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä
Move! sekä moniammatillinen toimintakyvyn edistäminen koulukontekstissa.
Suoritustavat:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Luennot 12 tuntia, harjoitukset 20 tuntia
Itsenäinen työskentely
Kirjallisen tehtävän toteuttaminen
Tentti (kirjallisuus, luennot ja kurssimateriaalit yhdessä paketissa)
Arviointiperusteet:
Luentojen, materiaalien ja kirjallisuuden tenttiminen 50 %
Kirjallinen tehtävä 50 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää fyysisen toiminta- ja suorituskyvyn mittaamisen fysiologiset ja biomekaaniset taustatekijät.
- ymmärtää toimintakyvyn mittaamiseen ja mittaustuloksiin liittyviä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tekijöitä.
- osaa toteuttaa fyysisen toimintakyvyn mittauksia.
- tunnistaa mittaamiseen liittyviä virhelähteitä.
- osaa tulkita mittaustuloksia ja niiden pohjalta antaa palautetta.
- osaa hyödyntää mittauksia yksilön, ryhmän sekä yhteisön näkökulmista.
- osaa suunnitella kehittämistoimenpiteitä toimintakyvyn eri osa-alueiden edistämiseksi.
Oppimateriaalit
Kari L. Keskinen, Keijo Häkkinen ja Mauri Kallinen (toim.): Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174. Helsinki 2018. (338 s.)
Move! -verkkosivut (www.edu.fi/move)
Luennoilla jaettava materiaali