LPEA004 Liikuntadidaktiikan jatkokurssi 2 (5 op)
Kuvaus
Perustaitojen oppimiseen liittyvät liikekehittelyt erilaisissa liikuntaympäristöissä. Erilaisten opetusmenetelmien monipuolinen ja
tarkoituksenmukainen käyttäminen. Pedagogisesti tarkoituksenmukaisten ja turvallisten liikuntatuntien suunnittelu erilaisten oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Koulun liikunnanopetukseen tutustuminen. Opettaminen erilaisissa liikuntaympäristöissä. Opetuksen eriyttäminen ja haastavien opetustilanteiden ratkaisu.
Suoritustavat:
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 110 tuntia:
Luontoliikunta 20 tuntia
Palloilu 22 tuntia
Kuntoliikunta
20 tuntia
Rytmi- ja ilmaisuliikunta 16 tuntia
Talviliikunta 10 tuntia
Yhteenvetoseminaari 4 h
Oppimispäiväkirja
Itsenäinen työskentely.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Arviointiperusteet:
Oppimispäiväkirja ja harjoitukset hyväksytty /
hylätty. Oppimispäiväkirjan arvioinnissa painotetaan eri liikuntamuotojen
didaktista hallintaa erilaiset oppijat sekä turvallisuusnäkökohdat huomioiden.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa suunnitella ja toteuttaa didaktisesti mielekkäitä oppimiskokonaisuuksia taidon oppimisen periaatteet, erilaiset oppimisympäristöt sekä turvallisuustekijät huomioiden
osaa käyttää monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä
osaa monipuolisesti erilaisia liikuntataitoja
osaa edistää hyvinvointia, fyysistä aktiivisuutta ja toimintakyvyn osa-alueita erilaiset oppijat huomioiden
osaa didaktisilla ratkaisuilla edistää tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista
osaa tukea omalla toiminnallaan ryhmän hyvinvointia ja oppimista
osaa eriyttää toimintaa ja edistää vuorovaikutusta ryhmän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti
osaa soveltaa ihmisen anatomisia, fysiologisia ja biomekaanisia tekijöitä liikunnan opettamisessa terveyttä ja toimintakykyä edistävällä tavalla
osaa hyödyntää opetusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
Lisätietoja
Ajoitus: 3. vuosi syyslukukausi
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Jaakkola, T. 2016. Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni. Perusliikuntataitojen opettaminen lapsille ja nuorille. Jyväskylä: PS-Kustannus. (267 s.)
Jaakkola, T. 2013. Krokotiilijuoksu ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-Kustannus. (149 s.)
Mosston, M. & Ashworth, S. 2008. Teaching physical education. First online edition. (348 s.) (http://spectrumofteachingstyles.org/pdfs/ebook/Teaching_Physical_Edu_1st_Online.pdf)