KUMS4025 Kulttuurialan asiantuntijuus (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

Suoritustavat

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi. Itsenäisessä työskentelyssä räätälöity suoritusmuoto.

Sisältö

Opintojakson aikana KUMU:n työelämäpolut ainekset kootaan yhteen ja tuotetaan työkalut työnhakua ja työelämään siirtymistä varten. Kurssi koostuu kolmesta osasta: ohjatusta cv:n tekemisestä, osaamisportfolion rakentamisesta ja työnhaun harjoittelemisesta työelämätorilla, joka toteutetaan alumniyhteistyönä.

Arviointiperusteet

Kontaktiopetukseen osallistuminen, tapahtumiin osallistuminen sekä kirjalliset ja suulliset tehtävät. Itsenäisessä työskentelyssä räätälöity suoritusmuoto.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on valmistanut urasuunnitelman, mihin sisältyvät cv, portfolio ja työhakemus
  • ymmärtää työnelämän vaatimuksia ja haasteita
  • oppii työnhaun taitoja
  • osallistuu työelämätoriin.

Oppimateriaalit

Opintojakson vastuuopettaja ilmoittaa oppimateriaalin. Itsenäisessä työskentelyssä kirjoitetaan essee tai tehdään räätälöity suoritus (sovitaan vastuuopettajan kanssa). Esseetä varten luetaan:

Kirjallisuus

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Itsenäisessä työskentelyssä kirjoitetaan essee tai tehdään räätälöity suoritus (sovitaan vastuuopettajan kanssa). Esseetä varten luetaan:

Jakonen, Mikko (2017). Asiantuntijuus digiajalla. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70151

Jakonen, Mikko. 2017. Tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä. Helsinki: Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta.

Isopahkala-Bouret, Ulpukka. 2008: ”Asiantuntijuus kokemuksena.” Aikuiskasvatus 28(2): 84─92.

Tynjälä, Päivi. 2004: ”Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa.” Kasvatus 35(2): 174─190.

Pyykkönen, M., Kumpulainen, K. & Vierimaa, S. 2019: Työn muutoksen haasteet kulttuurialan korkeakoulutuksen työelämäpedagogiikalle. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 4/2019, 45─61.

https://ls24.fi/artikkelit/asiantuntijuuden-valo-ja-varjo

https://www.kokemusasiantuntijat.fi/kansallinen-tyoryhma/

https://www.jylkkari.fi/2015/02/missa-ovat-todelliset-asiantuntijat/

Opetus