KIKA426 Haastattelu- ja havainnointimenetelmät (5 op)
Kuvaus
Havainnointi- ja haastattelumenetelmä tutkijan
ja kirjoittajan työssä. Havainnointi menetelmänä ja kirjoittamisen
lähtökohtana. Haastattelun suunnittelu ja haastatteluvuorovaikutus.
Havainnoinnin ja haastattelun tutkimusetiikka.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· suunnitella (ja toteuttaa) tutkimushaastattelun
· käyttää havainnoinnin perusmenetelmiä
· tuntee tutkimusaineiston analysoinnin ja tulkinnan periaatteet
· tuottaa aineiston pohjalta sekä tieteellistä että taiteellista tekstiä.
Esitietojen kuvaus
Kirjoittamisen perusopinnot
Oppimateriaalit
Haavikko, R. (toim.) 2000. Miten kirjani ovat syntyneet 4. Virikkeet, ainekset, rakenteet. Helsinki: WSOY.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 3/2019. Haettu 19.3.2020 osoitteesta https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
Koivula, M., Kuukka, A. & Vuorisalo, M. 2019. Havainnointi aineistonkeruumenetelmänä. Luentotallenne. Jyväskylän yliopisto.
Lappalainen, H. 2012. Osallistuva havainnointi. Teoksessa V. Heikkinen, E. Voutilainen, P. Lauerma, U. Tiililä & M. Lounela (toim.) Genreanalyysi – tekstilajitutkimuksen käsikirja. Helsinki: Gaudeamus. pdf
Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. 2005. Tutkimushaastattelu ja vuorovaikutus. Teoksessa J. Ruusuvuori & L. Tiittula (toim.) Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino, 22–56. pdf
Terävä, J. 2019. Tutkimushaastattelu: Miksi, mitä ja miten? Luentotallenne. Jyväskylän yliopisto.
Turunen, M. (toim.) 2012. Miten kirjani ovat syntyneet 5. Kirjailijoiden studia litteraria 2011–2012. Helsinki: WSOY.
Vilkka, H. 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi. TAI hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-havainnoi.pdf Haettu 19.3.2020.
Lisäksi opettajan antama muu materiaali.