FTES1006 Ohjauksen ja käyttäytymisen muutoksen tutkimus (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Dialogisuuteen, oppimisprosessiin ja valtaistumiseen liittyvät teoriat
Käyttäytymismuutosten ja elämäntapamuutosten teoreettiset lähtökohdat ja tieteellinen tausta
Motivoivan haastattelun tieteellinen ja teoreettinen tausta kuntoutuksessa
Dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvän teoria- ja tutkimustiedon soveltaminen kuntoutuksen toimintaympäristöissä
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen seminaareihin ja verkkotyöskentelyyn, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Hyväksytty verkkotyöskentely
Kirjallisen tehtävän arviointi arviointikriteerien mukaisesti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää yleisimpien dialogisuuden taustalla olevien teorioiden periaatteet ja niiden sovellusmahdollisuudet fysioterapiassa/kuntoutuksessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- Osaa tarkastella kriittisesti ja kehittää ohjausta ja käyttäytymisen muutosta fysioterapiassa/kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvää tieteellistä tietoa kuntoutuksen asiakastyössä, kehittämistehtävissä ja/tai tutkimuksessa
Lisätietoja
Syyslukukausi, 2. lukuvuosi
Oppimateriaalit
Buber, M. 1999. Minä ja Sinä. Porvoo: WSOY.
Falvo DR: Patient effective education: A Guide to Increase Adherence. Jones & Bartell Publication. London. 2011.
Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publishing.
Miller W, Rollnick S. Motivational interviewing. Helping people change. 2012. ebook. Third edition. New York, Guilford Press.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa