FTEM1005 Työelämäläheinen kuntoutuksen palvelukokonaisuuden kehittäminen (10 op)
Avainteksti
Kuvaus
a) Tiedepainotteinen opintojakso
Kuntoutuksen tutkimuksen keskeisimmät tutkimusmenetelmät
Kuntoutuksen tutkimusta ohjaavat tahot ja asiakirjat
Kuntoutuksen tutkimuksen tulevaisuuden näkymät
Kuntoutuksen yhteiskunnalliset tulevaisuuden näkymät, haasteet ja mahdollisuudet
b) Kehittämistyöperusteisen opintojakso
Kuntoutuksen yhteiskunnalliset tulevaisuuden näkymät ja haasteet
Innovaatio- ja kehittämismenetelmät
Kuntoutuksen monipuoliset ja muuttuvat toimintaympäristöt
Kuntoutuksen tutkimusta ohjaavat tahot ja asiakirjat
Ennakointi ja kuntoutus
Yksilöllistetty hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen terveys
Yhteisökehittäminen ja palvelumuotoilu
Osaamistavoitteet
Opiskelija valitsee joko a) tiedepainotteisen tai b) kehittämistyöperustaisen näkökulman
a) Tiedepainotteisen opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kuntoutustutkimuksen keskeisiä käsitteitä, malleja, teorioita ja viitekehyksiä monitieteisessä kuntoutuksessa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen vaikuttavuuteen, merkityksellisyyteen ja kustannusvaikuttavuuteen liittyviä tutkimuksia
- analysoida valitsemaansa kuntoutuksen palvelumuotoon tai osa-alueeseen liittyvää tutkimustoimintaa ja laatia esityksen siitä, miten havaittuihin tutkimuksellisiin kehittämistarpeisiin tulisi vastata.
b) Kehittämistyöperusteisen opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee kehittämään oman alansa ja työyhteisönsä toimintatapoja, tietoja ja käytäntöjä
- kykenee arvioimaan kuntoutusta, kuntoutuksen tutkimusta ja kehityskohteita kriittisesti sekä kehittämään tarvittavia ratkaisuja ongelmakohtiin tutkimustietoa hyödyntäen
- osaa arvioida kuntoutustutkimuksen monitieteisyyttä, moninäkökulmaisuutta ja monimenetelmäisyyttä sekä asiakaslähtöisyyttä
Lisätietoja
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät
Esitietojen kuvaus
AMK-tutkinto tai kandidaatin tutkinto terveys-, sosiaali- tai liikunta-alalta
Oppimateriaalit
Tarkempi oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa