FTEM1002 Käyttäytymisen muutoksen ja ohjauksen merkityksellisyys kuntoutuksessa (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Dialogisuus ja oppimisprosessiin liittyvät teoriat
Käyttäytymismuutosten ja elämäntapamuutosten teoreettiset lähtökohdat ja tieteellinen tausta
Motivoivan haastattelun tieteellinen tausta
Dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvän teoria- ja tutkimustiedon soveltaminen kuntoutuksen toimintaympäristöissä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää yleisimpien dialogisuuden taustalla olevien teorioiden periaatteet ja niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa tarkastella kriittisesti kuntoutustoimintaa ja kehittää sitä kuntoutuksen asiantuntijana.
- osaa soveltaa dialogisuuteen, käyttäytymisen muutokseen ja motivaatioon liittyvää tieteellistä tietoa kuntouksen asiakastyössä, kehittämistehtävissä ja/tai tutkimuksessa.
Lisätietoja
Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät.
Esitietojen kuvaus
AMK-tutkinto tai kandidaatin tutkinto terveys-, sosiaali- tai liikunta-alalta
Oppimateriaalit
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kirjallisuus
- Burbules, N. 2000. The limits of dialogue as a critical pedagogy. In P. Trifonas (ed.) Revolutionary pedagogies. New York:Routledge (251-273).
- Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publising.
- Miller W, Rollnick S. Motivational interviewing. Helping people change. 2012. ebook. Third edition. New York, Guilford Press.
- Buber, M. 1999. Minä ja Sinä. Porvoo: WSOY.