ERIS317 Pedagogiset suuntaukset ja oppimisteoriat (5 op)
Kuvaus
ongelmalähtöinen ja tutkiva oppiminen, kriittinen pedagogiikka, narratiivinen oppiminen, (radikaali) konstruktivismi, kokemuksellinen oppiminen, dialoginen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus, draamakasvatus, tieteelliseen realismiin pohjautuvat opetusmallit, mahdollisesti verkkopedagogiikka osana saavutettavaa/osallistavaa opetusta ja ohjausta, opettajan ammattietiikka, erityispedagogiikka osana eettisesti, sosiaalisesti ja monikulttuurisesti kestävää kehitystä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet
tunnistaa erilaisten pedagogisten koulukuntien ajattelua, taustalla olevia oppimiskäsityksiä, eettisiä periaatteita ja teoreettisia lähtökohtia
suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta ja hyödyntää erilaisia esteettömiä ja kulttuurisensitiivisiä oppimisympäristöjä
arvioida eri pedagogisten suuntausten ja ympäristöjen fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia sekä kriittisesti pohtia pedagogisen toiminnan eettisiä mahdollisuuksia ja rajoja erilaisten oppisisältöjen opettamisessa
pohtia omia arvojaan ja oppimisnäkemyksiään sekä omaa opetusfilosofiaansa
Oppimateriaalit
Opintojaksoon sisältyvä artikkelimateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.