ELIP1004 Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukena (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023
Kuvaus
Sisältö
- Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys
- Leikin havainnointi
- Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla
- Liikunta havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena
Suoritustavat
Luennot 18 h
Seminaari ja harjoitukset 18 h
Käytännön havainnointitehtävä lapsen leikistä 24 h
Leikin havainnoinnin raportointi kirjallisuutta
hyödyntäen
Arviointiperusteet
Aktiivinen
osallistuminen. Lapsen leikin havainnointiraportti ja sen esittäminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- opiskelija tietää leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa
- opiskelija osaa käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa
- opiskelija tuntee lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin
- opiskelija ymmärtää liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen toimintakykyä ja leikkiin osallistumista
Lisätietoja
Syksy, kevät, kesä
HUOM! Kurssin järjestää JAMK/Hyvinvointiyksikkö. Ilmoittautuminen EduFutura-opintotarjonnan kautta: https://edufutura.fi/opintotarjotin/?_sft_alat=terveys-kuntoutus-hyvinvointi-ja-liikunta . Koodi JAMKissa SZ00BB86-3001.
Oppimateriaalit
Luennoilla annettu kirjallisuus
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi