CAMM5210 Suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikka (7 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - Kasvatustieteet
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023

Kuvaus

  • opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun ja toteuttamisen lähtökohtana
  • oppimaan oppimisen taitoja, vuorovaikutus- ja tiedonhallintataitoja kehittävät oppimisympäristöt osana äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelua
  • mediakasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelua
  • suomi toisena kielenä -opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen
  • lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ohjaaminen, lukustrategioita 
  • Ilmaisukasvatuksen menetelmien ja harjoitusten omakohtainen kokeminen sekä niiden käytön ymmärtäminen ja soveltaminen oppimisen ja kasvatuksen edistämisessä
  • Ilmaisukasvatuksen menetelmiä hyödyntävän oppimistilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
  • omaa tiedot ja taidot äidinkielen ja kirjallisuuden opettamisen tavoitteista ja sisällöistä niin, että hän pystyy omassa työssään herättämään oppilaiden kiinnostuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun
  • hallitsee äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman ja soveltaa monipuolisia pedagogisia menetelmiä sen toteuttamiseen
  • tuntee lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiä ja osaa soveltaa lukemisen ja tekstin tuottamisen strategioita
  • tiedostaa median aseman ja merkityksen yhteiskunnassa ja hyödyntää tätä tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa
  • tuntee suomi toisena kielenä -opetuksen teoreettisia peruslähtökohtia ja soveltaa niitä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
  • tuntee ilmaisu- ja draamakasvatuksen peruskäsitteitä ja harjoituksia
  • omaksuu keinoja hyödyntää ilmaisukasvatuksen menetelmiä toiminnallisen, leikillisen, ilmaisullisen, luovan sekä eheytetyn oppimisen edistämiseksi
  • ymmärtää ilmaisukasvatuksen merkityksen oppilaiden vuorovaikutuksen ja ryhmädynamiikan edistämisessä.


Oppimateriaalit

Sovitaan kouluttajan kanssa.

Kirjallisuus

  • Lerkkanen 2006. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.
  • Toivanen 2015. Lentoon! Draama ja teatteri perusopetuksessa. Sanoma Pro.
  • Heikkinen 2010. Vakava leikillisyys. Draamakasvatusta opettajille. Kansanvalistusseura.

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
72 t kontaktiopetusta ja 117 t opiskelijan omatoimista työskentelyä. Osallistuminen lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekeminen. Osa opintojaksosta voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Osa ilmaisukasvatuksen sisällöistä voidaan toteuttaa monialaisten opintojen moduuli 2 yhteydessä.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen, Ilmaisukasvatus (1.5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Osallistuminen opetukseen, äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogiikka (5.5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus