STKKOKB Suomi toisena kielenä opetuksessa B, temaattinen moduuli (15–35 op)
Kuvaus
∙ hahmottaa suomen kieltä opittavana kielenä ja oppimisen välineenä eri kielitaustoista tulevien ja eri-ikäisten oppijoiden näkökulmasta
∙ tuntee kielitaidon arvioinnin lähtökohtia ja tapoja sekä osaa soveltaa niitä omassa opetustyössään
∙ ymmärtää suomen kielen ja kirjallisuuden merkityksen osallisuutta vahvistavana ja identiteettiä muovaavana voimavarana
∙ osaa arvioida ja kehittää työtään suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksen ajantasaiset kehitysnäkymät huomioiden.
∙ ymmärtää kielitietoisen koulutuksen periaatteet ja tavoitteet eri toimijoiden ja koulutusasteiden näkökulmasta sekä osaa soveltaa niitä omassa työssään
Osaamistavoitteet
∙ hahmottaa suomen kieltä opittavana kielenä ja oppimisen välineenä eri kielitaustoista tulevien ja eri-ikäisten oppijoiden näkökulmasta
∙ tuntee kielitaidon arvioinnin lähtökohtia ja tapoja sekä osaa soveltaa niitä omassa opetustyössään
∙ ymmärtää suomen kielen ja kirjallisuuden merkityksen osallisuutta vahvistavana ja identiteettiä muovaavana voimavarana
∙ osaa arvioida ja kehittää työtään suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksen ajantasaiset kehitysnäkymät huomioiden.
∙ ymmärtää kielitietoisen koulutuksen periaatteet ja tavoitteet eri toimijoiden ja koulutusasteiden näkökulmasta sekä osaa soveltaa niitä omassa työssään
Lisätietoja
Moduuli sopii kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita suomi toisena kielenä -oppimisen, -opetuksen ja -arvioinnin kysymyksistä sekä kielitietoisesta koulutuksesta eri koulutusasteilla. Lisäksi moduuli sopii niille, jotka haluavat syventää osaamista seuraavista valinnaisista teemoista: suomi opetettavana kielenä, työelämän kielikysymykset sekä kirjallisuuden pedagogiikka S2-näkökulmasta.
Moduuli sopii sellaisille osallistujille, jotka ovat aikaisempina pohjaopintoina jo opiskelleet suomen kielen perusopinnot tai suomi toisena ja vieraana kielenä –-perusopinnot.