Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2019-2020

Kuvaus

Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmassa (180 op) opiskelijat perehtyvät monipuolisesti varhaiskasvatusalaan ja saavat edellytykset seurata varhaiskasvatustieteen kehitystä ja tutkimusta. Koulutus luo valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja työskentelyyn sekä edellytykset soveltaa hankittua tietoa työelämässä.

Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmaan sisältyy kasvatustieteen perusopinnot (25 op), varhaiskasvatustieteen aineopinnot (50 op), varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen valmiuksia antavat opinnot (60 op) sekä muita opintoja (45 op). Varhaiskasvatustieteen aineopintoihin sisältyy 15 op kasvatustieteellistä asiantuntijuutta kehittävää ohjattua harjoittelua.

Opiskelija saa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon lisäksi lastentarhanopettajan kelpoisuuden. Opinnot antavat teoreettiset ja käytännölliset valmiudet toimia kasvattajana, ohjaajana ja opettajana lasten päivähoidossa ja esiopetuksessa sekä muilla varhaiskasvatuksen aloilla.

Kandidaattiohjelman tutkintorunko:
https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/var/opiskelu/tutkintorakenne_kk.pdf

Osaamistavoitteet

Opiskelija omaksuu varhaiskasvatustieteen filosofiset, psykologiset ja sosiologiset perusteet. Opiskelija tuntee pienten lasten kehityksen ja keskeiset oppimisteoriat sekä hallitsee kasvatukseen ja opetukseen liittyvän käsitteistön. Hän tuntee lapsuuden yhteiskunnalliset ja kulttuuriset lähtökohdat sekä varhaispedagogiikan keskeiset sisällöt sekä varhaiskasvatuksen keskeiset tutkimustraditiot ja tiedonhankintamenetelmät. Opiskelija tuntee varhaiskasvatusta koskevan lainsäädännön ja ohjaavat asiakirjat. Opiskelijalla on työorganisaatioihin ja moniammatillisuuteen liittyvää osaamista.

Opiskelija kehittää opetus- ja vuorovaikutustaitojaan. Hän osaa jäsentää omia oppimis- ja tiedonkäsityksiään sekä laatia, toteuttaa ja arvioida opetussuunnitelmia. Opiskelija osaa tukea lapsen yksilöllistä oppimista, kasvua ja kehitystä. Opiskelija oppii analysoimaan, argumentoimaan ja kriittisesti reflektoimaan omaa ja työyhteisönsä toimintaa sekä tuntee varhaiskasvatustyön laadunarvioinnin perusteet. Hän kehittää asiantuntuntijuutaan tutkimustietoon ja arviointiin pohjautuen.

Opiskelijalla on tarvittavat työelämävalmiudet monialaisessa yhteistyössä ja erilaisissa työyhteisöissä toimimiseen. Opiskelijalla on virkamieheltä edellytettävä kielitaito ja varhaiskasvatusalan keskeisen käsitteistön tuntemus vieraalla kielellä.

Opetusharjoittelussa opiskelija yhdistää teorian ja käytännön ja saa kokemuksellista pohjaa jatkuvalle oppimiselleen ja ammatilliselle kasvulleen. Lähtökohtana on opiskelijan yksilöllinen kehittymis- ja oppimisprosessi, jota tukee opetusharjoittelun ohjaus. Harjoitteluissa opiskelija saa valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatusprosessia yhteistyössä lapsen, perheen ja työyhteisönsä kanssa. Opiskelija oppii toimimaan moniammatillisissa yhteistyössä osana laajempia yhteistyöverkostoja.

Rakenne

Valitse kaikki (160+ op)