YMAS2110 Kuluttajakäyttäytymisen teoriat ja tutkimus (6 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimustraditiot ja erilaiset lähestymistavat:
- kuluttajan päätöksenteon tutkimus ja asennetutkimus
- tunteet kuluttajan käyttäytymisessä
- kulutus ja kulttuuri, CCT (Consumer Culture Theory)
- kuluttajan ja tuotteen välisen suhteen ymmärtäminen, uskollisuus
- asiakkaan kokema arvo, arvon yhteistuotanto
- kulutuksen sosiaalinen aspekti, alakulttuurit ja yhteisöllisyys
- kuluttajakäyttäytymisen uudet ilmiöt
Suoritustavat
Kontaktiopetuskurssi: syyslukukausi, 1. jakso. Kontaktiopetuskurssin suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Opintojaksolla vaaditut hyväksytyt suoritukset. Arviointiperusteet tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa erilaisia kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen lähtökohtia ja teoria-alueita
- analysoida kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä markkinoinnin päätöksenteon näkökulmasta
- arvioida kriittisesti eri teorioihin perustuvien ja erilaisia menetelmiä soveltavien tutkimusten tuloksia
- tehdä kuluttajakäyttäytymistä koskevia tulkintoja eri tavoin toteutettujen tutkimusten perusteella ja heijastaa tutkimustietoa kuluttajakäyttäytymisen ilmiöiden ymmärtämiseen
- kehittää suullista ja kirjallista esitystaitoaan
- tunnistaa erilaisia kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen lähtökohtia ja teoria-alueita
- analysoida kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä markkinoinnin päätöksenteon näkökulmasta
- arvioida kriittisesti eri teorioihin perustuvien ja erilaisia menetelmiä soveltavien tutkimusten tuloksia
- tehdä kuluttajakäyttäytymistä koskevia tulkintoja eri tavoin toteutettujen tutkimusten perusteella ja heijastaa tutkimustietoa kuluttajakäyttäytymisen ilmiöiden ymmärtämiseen
- kehittää suullista ja kirjallista esitystaitoaan
Esitietojen kuvaus
Markkinoinnin aineopinnot pääosin suoritettu.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi