Kurssilla tutustutaan taideperustaisiin menetelmiin, joita käytetään humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa. Pohdimme millä eri tavoilla taidetta käytetään tutkimuksessa, millaista tietoa taiteen kautta voidaan saada ja miten näiden menetelmien käyttöä perustellaan. Lukupiirissä keskustelemme aiheesta taideperustaisia menetelmiä käsittelevän kirjallisuuden pohjalta.
Kurssikirjallisuus:
Eisner, Elliot 2008. Art and Knowledge. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 3–12.
McNiff, Shaun 2008. Art-based research. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 29–40.
Cole, Ardra L. ja Knowles, Gary J. 2008. Arts-informed research. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 29–40.
Oikarinen-Jabai, Helena 2017. “Mulla on kans suomalaisuutta alitajunnassa” – somalitaustaisten nuorten näkökulmia suomalaisuuteen. Lähikuva 30: 4, 38–56.
Clover, Darlene 2011. Success and challenges of feminist arts-based participatory methodologies with homeless/street-involved women in Victoria. Action Research 9 (1), 12–26.
Pauwels, Luc 2015. ’Participatory’ visual research revisited: A critical-constructive assessment of epistemological, methodological and social activist tenets. Ethnography 16: 1, 95–117.
Joku seuraavista kolmesta:
• Marie Höjlund 2016. Audio satellites. Overhearing everyday life. Teoksessa De Angeli, Antonella; Bannon, Liam; Marti Patrizia ja Bordin, Silvia (toim.). COOP 2016: Proceedings of the 12th International Conference on the Design of Cooperative Systems.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-33464-6• Jäntti, Saara 2019. Kodin merkitysten rakentuminen esityksessä Koti! – Paikka maailmassa –esityksessä. Teoksessa Hiltunen, Kaisa ja Sääskilahti, Nina (toim.) Kuulumisen reittejä taiteessa. Turku: Eetos.
• Esin, Cigdem 2017. Telling Stories in Pictures: Constituting Processual and Relational Narratives in Research with Young British Muslim Women in East London. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 18(1), Art. 15,
http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1701155Kurssin lukulistaa voidaan täydentää yhdessä opiskelijoiden kanssa. Artikkelit ovat saatavana sähköisesti JY:n kirjaston kautta.
Tapaamiset
4.11. Johdatus kurssin teemoihin
Eisner, Elliot 2008. Art and Knowledge. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 3–12.
McNiff, Shaun 2008. Art-based research. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 29–40.
Cole, Ardra L. ja Knowles, Gary J. 2008. Arts-informed research. Teoksessa J. Gary Knowles ja Ardra L. Cole (toim.) Handbook of the Arts in Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 29–40.
11.11.
Oikarinen-Jabai, Helena 2017. “Mulla on kans suomalaisuutta alitajunnassa” – somalitaustaisten nuorten näkökulmia suomalaisuuteen. Lähikuva 30: 4, 38–56.
sekä joku seuraavista:
Marie Höjlund 2016. Audio satellites. Overhearing everyday life. COOP 2016: Proceedings of the 12th International Conference on the Design of Cooperative Systems;
• Jäntti, Saara 2019. Kodin merkitysten rakentuminen esityksessä Koti! – Paikka maailmassa –esityksessä. Teoksessa Hiltunen, Kaisa ja Sääskilahti, Nina (toim.) Kuulumisen reittejä taiteessa. Turku: Eetos.
• Esin, Cigdem (2017). Telling Stories in Pictures: Constituting Processual and Relational Narratives in Research with Young British Muslim Women in East London. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 18(1), Art. 15.
18.11.
Clover, Darlene 2011. Success and challenges of feminist arts-based participatory methodologies with homeless/street-involved women in Victoria. Action Research 9 (1), 12–26.
Pauwels, Luc 2015. ’Participatory’ visual research revisited: A critical-constructive assessment of epistemological, methodological and social activist tenets. Ethnography 16: 1, 95–117.
25.11.
Opiskelijat esittelevät valitsemaansa artikkelia Knowlesin ja Colen teoksesta.
2.12.
Ilmoitetaan lähempänä pidetäänkö istunto.
9.12.
Opiskelijat esittelevät tutkimusideoitaan.