SOSS3101 Kansalaisyhteiskunnan teoriat (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Jakso perehdyttää kansalaisyhteiskunnan teorioiden kokonaisuuteen sekä niiden kehityksen päälinjoihin.
Suoritustavat
1) Luennot: Kansalaisyhteiskunnan teoriat
Luentojen yhteydessä suoritetaan teos (Ehrenberg: Civil Society) esseenä, kirjallisuuskuulustelussa tai lukupiirissä.
2) Kirjallisuuskuulustelu: Ellei luentoja järjestetä, suoritetaan lisäksi toinen kahdesta teoksesta (Fligstein & McAdam (2012): A Theory of Fields TAI Hirst (1997): From Statism to Pluralism) esseenä, kirjallisuuskuulustelussa tai lukupiirissä.
Arviointiperusteet
Luento ja/tai kirjallinen työ
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee kansalaisyhteiskunnan käsitehistorian päävaiheet ja klassikot sekä kansalaisyhteiskunnan kehityksen keskeiset teoriat. Hänellä on jäsentynyt näkemys kansalaisyhteiskunnan merkityksestä yhteiskunnassa ja käsitteen nykyisistä käyttötavoista. Kurssin suoritettuaan opiskelija kykenee arvioimaan ja soveltamaan teorioita.
Kirjallisuus
- Ehrenberg (1999): Civil Society. The Critical History of an Idea. New York University Press.
- 2) Kirjallisuuskuulustelu-vaihtoehtossa suoritetaan edellä mainitun kirjan lisäksi toinen seuraavista teoksista:
- 1.) Luentojen yhteydessä suoritettava teos:
- Hirst (1997): From Statism to Pluralism. Democracy, Civil Society And Global Politics. UCL Press.
- Fligstein & McAdam (2012): A Theory of Fields. Oxford University Press. TAI:
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Kurssi edellyttää aktiivista osallistumista. Arviointi perustuu aktiivisuuteen tapaamiskerroilla, itsenäisiin analyysitehtäviin ja kurssin lopputehtävään.
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Luennot sekä erilaiset kirjalliset tehtävät. Kurssi toteutetaan käänteisen opetuksen menetelmällä ja siinä hyödynnetään myös Moodlea oppimisympäristönä. Tavoitteena on, että luokkahuoneessa on aikaa opettajan ja opiskelijoiden sekä opiskelijoiden keskinäiselle vuorovaikutukselle ja oppimisen yhteisöllisyydelle. Kurssilla opiskelijat tutustuvat uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla.