RUOS1203 Sociolingvistik (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla perehdytään sosiolingvistiikan tutkimuskenttään, sen keskeisiin teorioihin ja menetelmiin sekä luetaan ajankohtaisia tieteellisiä artikkeleita. Kurssiin sisältyy pienimuotoisen tutkimusprojektin suunnittelu sekä kenttätutkimuksen toteutus joko yksin tai pareittain.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (luennot ja harjoitukset) ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Arviointiperusteet
Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80%:iin kontaktiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin oppitunneilla ja oppimistehtävien tekeminen. Opiskelija toteuttaa projektityön (itsenäisesti tai pareittain), joka arvioidaan suunnitelman ja aktiivisen kenttätyön sekä suullisen tai kirjallisen raportoinnin/selvityksen perusteella. Projektityö muodostaa 80% kokonaiskurssiarvosanasta ja aktiivinen työskentely 20 %.
Ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
Osaamistavoitteet
-ymmärtää ja osaa selittää perustavanlaatuiset teoreettiset käsitteet, sosiolingvistiset teoriat ja suuntaukset
-osaa käyttää käsitteitä, pohtia niitä analyyttisesti ja soveltaa tietojaan muissa yhteyksissä.
-ymmärtää, osaa selittää ja soveltaa keskeisiä sosiolingvistisiä tutkimusmenetelmiä
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- Boyd, S. & Ericsson, S. (red) (2015) Sociolingvistik i praktiken. Studentlitteratur.; ISBN: 9789144095660
- Einarsson, J. (2009) Språksociologi. Studentlitteratur.; ISBN: 9789144053264
Suoritustavat
Tapa 1
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Luennot ja harjoitukset ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Itsenäisestä suorituksesta sovittava erikseen.
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitukset sekä kurssikirjallisuus.
- Einarsson, Jan. 2009. Språksociologi. Lund: Studentlitteratur. TAI Norrby, Catrin & Gisela Håkansson. 2015. Introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedt. TAI Sundgren, Eva. 2007. Sociolingvistik. Stockholm: Liber.
- Boyd, S. & Ericsson, S. (red) (2015) Sociolingvistik i praktiken.