MSLP024 Kokoelmatyö (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opintojakso käsittelee museoiden kokoelmatyön yleisiä periaatteita ja kokoelmatyön käytäntöjä. Opintojakson aikana pohditaan kokoelmatyötä merkitysten tallentajana ja eettisesti kestävänä kokoelmapolitiikkana. Käytännön kokoelmatyötä tarkastellaan objektien tallennukseen, säilytykseen, hoitoon ja tutkimukseen kuuluvien prosessien kautta. Opintojaksolla käsitellään myös kokoelmatyön digitalisoitumista ja digitaalisen kulttuuriperinnön säilyttämiseen liittyviä kysymyksiä.

Suoritustavat

Yliopiston varsinaiset opiskelijat: kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen tehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö. Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös nykydokumentointiin liittyvä projektityö ja tentti tai kirjallinen tehtävä.
Avoimen yliopiston opiskelijat: itsenäinen verkko-opiskelu ja tentti tai kirjallinen tehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö. Avoimen yliopiston opiskelijat voivat osallistua kontaktiopetuksena suoritettavalle kurssille.

Arviointiperusteet

Yliopiston varsinaiset opiskelijat: kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla 80% osallistuminen, tenttisuoritus tai kirjallinen työ sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö. Itsenäisenä verkko-opiskeluna tenttisuoritus tai kirjallinen työ sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.
Avoimen yliopiston opiskelijat: tenttisuoritus tai kirjallinen työ sekä kirjallinen (dokumentoitu) projektityö.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää, miten erilaiset museokokoelmat muodostuvat,
- tuntee käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito,
- osaa dokumentoida jonkin nykyajan ilmiön kentältä museoon,
- tuntee kokoelmien arvoluokitustapoja,
- on tietoinen kokoelmapolitiikan ja kestävän kehityksen yhteydestä sekä kokoelmapoistojen problematiikasta,
- tunnistaa digitaalisten kokoelmien muodostukseen, säilytykseen ja käyttöön liittyvät erityiskysymykset sekä
- tietää millaista tutkimustoimintaa museoissa tehdään.

Oppimateriaalit


Museologia tänään (toim. Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomen museoliitto 2007); ISBN 978-951-9426-34-1 -kirjasta seuraavat artikkelit:

- Kostet, Juhani, Kokoelmien muodostuminen (s. 136–162); 

- Pettersson, Susanna, Jakamisen etiikka (s. 163–167);
- Kinanen, Pauliina, Museologiset objektit (s. 168–186);
- Pettersson Susanna, Taideteokset museokokoelmina (s. 187–201);
- Kecskeméti, Istvan, Konservointi (s. 202–209);
- Pihlman, Sirkku, Museo ja ympäristö (s. 210–234);
- Heikka, Elina, Visuaalisen kulttuurin jäljillä (s. 235–238);
- Kinanen, Pauliina, Museo tutkii (s. 239–244)


Näkökulmia museoihin ja museologiaan (toim. Janne Vilkuna. Jyväskylä: Ethnos-toimite 2000) -kirjasta seuraavat artikkelit:

- Sjöberg-Pietarinen, Solveig, Koti-interiööri museona (s. 56–63); 
- Kiuru, Elina, Yksityiset ja yhteiset esineet: Keräilijän ja museon kokoelmat esineellisen kulttuuriperinnön säilyttäjinä (s. 64–71); 
- Palo-oja, Ritva & Willberg, Leena, Arvoluokitus – avain museokokoelmien hallintaan (s. 72–82); - Vilkuna, Janne, Kestämätöntä kehitystä (s. 92)


Suomen museohistoria (toim. Susanna Pettersson & Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010) -kirjasta seuraavat artikkelit:
- Kärki, Pekka, Rakennussuojelu museotoimen tehtäväkentässä (s. 47–61);
- Härö, Mikko, Maan museotoimen kivijalka eli museoviraston ja Suomen kansallismuseon historiaa (s. 129–152);
- Heinonen, Jouko, Kotiseutumuseoiden ja muiden paikallismuseoiden synty (s. 153–167);
- Pettersson, Susanna, Taiteen ja taideteollisuuden kokoelmista museoiksi (s. 168–190);
- Pettersson, Susanna, Taidemuseot 1900-luvulla (s. 191–192);
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteellisen museoalan syntyvaiheet ja kehitys erillisistä kokoelmista museotoimen sektoriksi (s. 193–212);
- Mäkelä, Asko, Keräilyn intohimosta erikoismuseoksi (s. 213–222);
- Mäkelä, Asko, Ajan tajun kokoelma (s. 223);
- Keinänen, Timo, Suomen rakennustaiteen museo (s. 224–225);
- Kostet, Juhani, Suomalaisten museoiden kokoelmat 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa (s. 266–284);
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteelliset kokoelmat – muisti elämän kirjosta (s. 285–287);
- Reijonen, Henni, Suomalaisten museokokoelmien konservoinnin historiaa (s. 288–310);
- Reijonen, Henni, Maalausten varhaisia konservointimenetelmiä ja -materiaaleja (s. 310–311);
- Terhivuo, Juhani, Luonnontieteellisten museoiden konservaattoreita kulttuurivaikuttajina (s. 312–314)


Isomursu, Anne 2010: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä.; ISBN 978-951-9086-89-7 kokonaisuudessaan

Kirjallisuus

  • Näkökulmia museoihin ja museologiaan (toim. Janne Vilkuna. Jyväskylä: Ethnos-toimite 2000) ISBN 951-96345-3-3
  • Suomen museohistoria (toim. Susanna Pettersson & Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010) ISBN 978-952-222-172-8
  • Museologia tänään (toim. Pauliina Kinanen. Helsinki: Suomen museoliitto 2007); ISBN 978-951-9426-34-1
  • Isomursu, Anne 2010: Kuvansa kullakin – Valokuva-arkiston hallinnan kysymyksiä.; ISBN 978-951-9086-89-7

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä sekä nykydokumentointiin liittyvä projektityö.

Opetus

x

Tentti (6 op)

Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus