LTKY1011 Kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien perusteet (4–5 op)
Kuvaus
Sisältö
Tutkimussuunnitelma
Tutkimuksen kohdejoukko ja otantamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuus
Mittausten luotettavuus eri ympäristöissä
Kyselylomakkeen laatiminen
Tutkimusaineiston keruu ja -aineiston tallennus SPSS-ohjelmaan
Tilastollinen analyysi (SPSS) ja tulkinta: suorat jakaumat ja tutkimusaineiston tarkistus
Tilastollinen analyysi (SPSS) ja tulkinta: korrelaatiot (Pearson ja Spearman)
Tilastollinen analyysi (SPSS) ja tulkinta: ristiintaulukointi ja khiin neliö -testi
Tilastollinen analyysi (SPSS) ja tulkinta: t-testin eri muodot
Tilastollinen analyysi (SPSS) ja tulkinta: yksisuuntainen varianssianalyysi ja parivertailut
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille (20 tuntia) ja harjoituksiin (24 tuntia), oppimistehtävä (tutkimussuunnitelma), soveltava tentti, kirjatentti, yksilötyöskentelyä.
Avoin yliopisto: Verkkoluennot (20 tuntia), harjoitukset (8 tuntia), verkko-opiskelu, oppimistehtävät, tentti
Arviointiperusteet
Hyväksytty suoritus kurssilla edellyttää hyväksyttyä oppimistehtävää (tutkimussuunnitelma), kirjatenttiä ja soveltavaa tenttiä
Avoin yliopisto: Oppimistehtävät 60 %, tentti 40 %
Osaamistavoitteet
- osaa soveltaa aineiston hankinnan ja mittausmenetelmien käytön periaatteita
- osaa soveltaa kvantitatiivisen analyysin peruskäsitteitä ja tietoa tutkimuksen vaiheista käytännön tutkimuksen tekoon
- osaa laskea yleisimmin käytettyjä tunnuslukuja
- osaa kuvata ja tiivistää tutkimusaineiston informaatiota asianmukaisesti tunnuslukujen, kuvaajien ja taulukoiden avulla
- osaa kriittisesti tulkita tilastollisia perustestejä ja niihin liittyviä tulosteita
- osaa käyttää keskeisiä tilastollisia termejä analyysitulosten raportoinnissa
- osaa soveltaa tutkimusetiikan perusteita (asia käsitellään jo aiemmin LTKY002:n lopussa, mutta tässä pitää sitä soveltaa; vaatii yhteistyötä LTKY002:en uuden opettajan kanssa)
Lisätietoja
syyslukukausi
LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LTKYxxxx).
Opintojakso sisältyy Tutkimusmetodit- EduFuturamoduuliin. Sekä avoimen yliopiston että tiedekunnan toteutukselle voi osallistua 5 opiskelijaa EduFuturan kautta.
Esitietojen kuvaus
LTKY014 Tiedonhankintamenetelmät ja tieteellisen kirjoittamisen perusteet (terveystieteet)
LTKY002 Tieteellisen toiminnan perusteet
Oppimateriaalit
https://tilastoapu.wordpress.com/ ja http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html
ja luennoilla sovittava materiaali.
Kirjallisuus
- Hulley S.B., Cummings S.R., Browner W.S., Grady D., & Newman T.B. 2013. Designing Clinical Research. 4. painos. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins (eBook) (ss. 84-170, 192-207) (102 s.).