LPEY1001 Liikuntapedagogiikan perusteet (1–3 op)
Kuvaus
Sisältö
Liikunta koulussa, seurassa ja muissa kasvatusinstituutioissa
Liikuntakasvatuksen eettiset kysymykset
Erilaisuuden kohtaaminen ja tasa-arvo
Liikunnan esteettömyys ja saavutettavuus
Liikunnan ja urheilun kehittämishaasteet muuttuvassa yhteiskunnassa
Suoritustavat
Luennot 16 tuntia ja harjoitukset 10 tuntia. Itsenäinen työskentely. Luennoilla aktiivinen osallistuminen keskusteluun ja pohdintatehtävien tekeminen. Liikuntakasvatuksen erilaisiin toimintaympäristöihin perehtyminen, kuten erityisliikunnan päivän suunnittelu ja toteuttaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen samassa tentissä.
Arviointiperusteet
Luentotehtävien suorittaminen hyväksytysti, luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen 100 %.
Osaamistavoitteet
- ymmärtää liikuntapedagogiikan ja erityisliikunnan peruskäsitteet ja teoriat
- osaa eritellä liikunnan ja urheilun arvolähtökohtia
- tietää, kuinka liikuntakasvatusta toteutetaan eri-ikäisillä ja erilaisen toimintakyvyn omaavilla väestöryhmillä
- ymmärtää liikunnan merkityksen ihmisen hyvinvoinnin kannalta
Lisätietoja
syyslukukausi
LPE: Kurssin laajuudesta 2 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LPExxxx).
Kirjallisuus
- Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, ss. 12–20, 41–65, 114–126 ( 44 s.)