KKYS3004 Svenska som andraspråk i en flerspråkig diskurs (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Såväl lingvistiskt som didaktiskt orienterade föreläsningar om ämnesområdet svenska som andraspråk (förutom språkbadet i svenska). Gruppdiskussioner och klassrumsbesök.

Suoritustavat

Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning), läsecirkeln och skolbesöken (föreläsningar och övningar), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), tentamen.

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Osaamistavoitteet

Efter kursen kan studenten
-diskutera aktuell forskning kring språkstrukturer, språkprocessning och kulturkännedom med tanke på olika undervisningsbehov inom svenska som andraspråk
-observera och analysera svenskundervisning i praktiken genom klassrumsbesök
-utvärdera elevtexter.

Esitietojen kuvaus

Flerspråkighet via språkbad, Språkbad och annan tvåspråkig undervisning, Flerspråkighet i samhälle och arbetsliv

Oppimateriaalit

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.

Kirjallisuus

  • Enligt lärarens anvisningar (allt material sammanlagt ca 400 sidor): <br />Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 2. uppl. 2013.; ISBN: 978-91-44-07065-0
  • Flyman Mattsson, Anna & Gisela Håkansson: Bedömning av svenska som andraspråk. 2010.; ISBN: 978-91-44-05820-7
  • Aktuella artiklar om svenskundervisningen i Finland.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Ei julkaistua opetusta