KKYS3003 Barnets tidiga år i språkbad – forskning och praktik (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Genomgång av aktuella forskningsresultat för språkbad inom småbarnspedagogik, förskola och nybörjarundervisning. Diskussion om internationella pedagogperspektiv på språkberikad verksamhet i språkbad. Analys av språkbadet i läroplanen för småbarnsfostran och förskole- och nybörjarundervisningen i Finland. Föreläsningar om och observationer i anknytning till tidig litteracitet och behov av särskilt stöd i språkbad. Daghemsbesök med tillhörande litteraturbaserad rapportering.
Suoritustavat
Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) och daghemsbesöken (föreläsningar och övningar), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), hemtentamen.
Arviointiperusteet
Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.
Osaamistavoitteet
-redogöra för de viktigaste forskningsresultaten för språkbad i daghem och skola
-kritiskt granska metoder för språkberikad verksamhet i språkbad
-analysera drag som är typiska för tidig litteracitet i språkbad
-identifiera och planera stödmetoder för barn med behov av särskilt stöd i språkbad.
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- 1. Aktuella läroplansdokument (ca 10 sidor).<br />2. Aktuella artiklar enligt lärarens anvisningar (ca 300 sidor).