KKYS3003 Barnets tidiga år i språkbad – forskning och praktik (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Genomgång av aktuella forskningsresultat för språkbad inom småbarnspedagogik, förskola och nybörjarundervisning. Diskussion om internationella pedagogperspektiv på språkberikad verksamhet i språkbad. Analys av språkbadet i läroplanen för småbarnsfostran och förskole- och nybörjarundervisningen i Finland. Föreläsningar om och observationer i anknytning till tidig litteracitet och behov av särskilt stöd i språkbad. Daghemsbesök med tillhörande litteraturbaserad rapportering.

Suoritustavat

Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) och daghemsbesöken (föreläsningar och övningar), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), hemtentamen.

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Osaamistavoitteet

Efter kursen kan studenten
-redogöra för de viktigaste forskningsresultaten för språkbad i daghem och skola
-kritiskt granska metoder för språkberikad verksamhet i språkbad
-analysera drag som är typiska för tidig litteracitet i språkbad
-identifiera och planera stödmetoder för barn med behov av särskilt stöd i språkbad.

Esitietojen kuvaus

Flerspråkighet i språkbad, Språkbad och annan tvåspråkig undervisning

Oppimateriaalit

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.

Kirjallisuus

  • 1. Aktuella läroplansdokument (ca 10 sidor).<br />2. Aktuella artiklar enligt lärarens anvisningar (ca 300 sidor).

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Ei julkaistua opetusta