KKYA3002 Flerspråkighet i samhälle och arbetsliv (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Föreläsningar om språkplanering ur ett flerspråkigt samhällsperspektiv med tonvikt på Finland. Kritisk diskussion om hur olika språk bemöts bl.a. i arbets- och näringslivet och inom utbildning. Genomgång av hur staten och kommunerna genom olika styrdokument påverkar olika språk i det flerspråkiga samhället.

Suoritustavat

Aktivt deltagande (75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) (föreläsningar och övningar), godkända skriftliga uppgifter (100 %).

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Osaamistavoitteet

Efter kursen kan studenten
-redogöra för språkplanering inom olika domäner i samhället med tyngdpunkt på Finland
-med hjälp av olika styrdokument beskriva hur olika språk bemöts i ett flerspråkigt samhälle.

Oppimateriaalit

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.

Kirjallisuus

  • Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. Kapitlen 3-4. ELLER; ISBN: 978-1-78309-720-3
  • Mlekov, Katarina & Gill Widell: Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? 2:a upplagan. 2013.; ISBN: 978-91-4408-757-3
  • Shin, Sarah J.: Bilingualism in Schools & Society: Language, Identity, and Policy. 2013. Routledge. Kapitel 2–5 .; ISBN: 978-0-41589-105-9
  • Olika styrdokument och aktuell litteratur enligt lärarens anvisningar (ca 50 s.).
  • Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Kapitlen 3-4, 19.; ISBN: 978-1-84769-355-6

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Ei julkaistua opetusta