KKYA3001 Språkbad och annan tvåspråkig undervisning (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Föreläsningar om nationell och internationell forskning i tvåspråkig undervisning med betoning på svenskt språkbad i Finland. Föreläsningar om hur teorier om andraspråksinlärning kan tillämpas i olika undervisningssituationer. Föreläsningar och kollokvier om arbetsmetoder i tvåspråkig undervisning samt om elevers inlärningsprocesser och -resultat i småbarnspedagogiken, förskolan och i olika skolämnen i grundskolan. Eventuella daghems- och skolbesök med tillhörande rapportering.

Suoritustavat

Aktivt deltagande(75 %) i kontaktundervisningen (kan genomföras som närundervisning eller nätundervisning) och läsecirkeln (föreläsningar, övningar och eventuella daghems- och skolbesök), godkända muntliga och skriftliga uppgifter (100 %), hemtentamen

Arviointiperusteet

Bedömningskriterierna bygger på lärandemålen och presenteras när kursen inleds.

Osaamistavoitteet

Efter kursen kan studenten
-analysera skillnader och likheter mellan språkbad och annan tvåspråkig undervisning utgående från aktuell andraspråksforskning och samhälleliga styrdokument
-redogöra för de viktigaste principerna för integrering av språk och ämne
-muntligt och skriftligt presentera, sammanfatta och kritiskt diskutera vetenskapliga texter om språkbad och annan två-språkig undervisning
-beskriva sambandet mellan språkbadsforskning och -undervisning under en längre tidsperiod.

Esitietojen kuvaus

Flerspråkighet via språkbad

Oppimateriaalit

Material/övningar som delas ut i samband med undervisningen.
Referenslitteratur (enligt lärarens anvisningar):
1. Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Educa-tion and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. Kapitlen 10-13 ELLER Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. Kapitlen 10-13.
2. Tedick, Diane J., Donna Christian & Tara Williams Fortune: Immersion Education. Practices, Policies, Possibilities. 2011. Multilingual Matters.
3. Bergroth, Mari: Kotimaisten kielten kielikylpy. 2015. Tillgänglig: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf
4. Styrdokument (ca 50 s.).

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Ei julkaistua opetusta