KIMO2010 Kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan pedagogiikka (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan kaksikielistä opetusta ja kielirikasteista toimintaa laajasti osana monikielistä ja kielitietoista kielikasvatusta. Opinnoissa syvennetään tietämystä ja kehitetään pedagogisia taitoja kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan alueilta sekä tutustutaan monipuolisesti kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan periaatteisiin ja työskentelytapoihin sekä alueen tutkimukseen.

Suoritustavat

Pienryhmätyöskentely, asiantuntijaluennot, kirjallisuuteen perehtyminen, kaksikielisen/kielirikasteisen toiminnan havainnointi. Harkinnan mukaan luennolle osallistumisen sijaan vaihtoehtoinen suoritustapa.

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan merkityksen oppimisen ja opetuksen kentällä
- tuntee kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan kansainvälistä kenttää ja tutkimusta ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tuntee kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan ohjausasiakirjoja ja erilaisia toteutustapoja Suomessa
- osaa tarkastella kaksikielisen opetuksen ja kielirikasteisen toiminnan toteutumista suhteessa tutkimustietoon ja suunnitella yhteisesti arvioitavan pienimuotoisen opetustuokion.

Oppimateriaalit

Ajankohtaisia artikkeleita ja ohjausasiakirjoja kaksikielisestä opetuksesta opettajan ohjeiden mukaan.

Kirjallisuus

  • https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57575
  • Peltoniemi, A., Skinnari, K. Mård-Miettinen, K. & Sjöberg, S. 2018. Monella kielellä Suomen kunnissa 2017. Selvitys muun laajamittaisen ja suppeamman kaksikielisen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen tilanteesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57577
  • Sjöberg, S., Mård-Miettinen, K., Skinnari, K. & Peltoniemi, A. 2018. Kielikylpy Suomen kunnissa 2017. Selvitys kotimaisten kielten kielikylvyn tilanteesta varhaiskasvatuksessa, esiope-tuksessa ja perusopetuksessa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57575
  • https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57577
  • Baker, C. & Wright W. E.: Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters (soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (min. 80 % kontaktiopetuskerroista), kirjallisuutteen tutustuminen ja oppimistehtävät.
Suorituskieli:
suomi
Oppimateriaalit:

Ajankohtaisia artikkeleita ja ohjausasiakirjoja kaksikielisestä opetuksesta opettajan ohjeiden mukaan.

Opetus