KIKP2010 Kirjoittamisen taiteelliset ja tieteelliset lähtökohdat (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kirjoittamisen opintojen yhteisö ja toimintatavat. Kirjoittamisen perustaidot: kerronta, rytmi, dialogi, havainnointi ja aistivoimaisuus. Kirjoittamisen tavoitteet ja kirjoittajien yksilöllisyys. Kirjoittaminen samanaikaisesti taidollisena, tieteellisenä ja taiteellisena oppiaineena.
Suoritustavat
Kontaktiopetus tai kirjalliset tehtävät.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen sekä dokumentoidut ja kirjalliset työt.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hyödyntää eri kirjoittamisen lajeille yhteisiä perustekniikoita
• tarkastella kirjoittamista sekä yhteisöllisenä että yksilöllisenä toimintana
• ymmärtää palauteprosessin sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta kirjoittamisensa tueksi
• kirjoittaa tieteenalalle ominaisen esseen
• rakentaa oman opiskelusuunnitelmansa ja asettaa tavoitteita opiskelulleen.
• hyödyntää eri kirjoittamisen lajeille yhteisiä perustekniikoita
• tarkastella kirjoittamista sekä yhteisöllisenä että yksilöllisenä toimintana
• ymmärtää palauteprosessin sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta kirjoittamisensa tueksi
• kirjoittaa tieteenalalle ominaisen esseen
• rakentaa oman opiskelusuunnitelmansa ja asettaa tavoitteita opiskelulleen.
Oppimateriaalit
- Blomberg, K. 2013. Yksinäisyys X yhteistyö. Tuli & Savu 72 (Kollaboraatio, X–X).
- Kivikoski, S. 2017. Anna hyvän kiertää. http://kirjoittajanmatkassa.blog.jyu.fi/2017/02/anna-hyvan-kiertaa.html
- Junkkaala, H. & Rasila, S. Ohjeita näytelmän lukemiseen. http://xn--nytelmt-5waf.fi/sites/default/files/484_ohjeita-naytelman-lukemiseen.pdf
- Lintunen, J. 2012. Dramaturgian perusteita. Opetusmoniste.
- Peltonen, U. 2016. ”Nippu” ja lupa tappaa. http://kirjoittajanmatkassa.blog.jyu.fi/2016/03/nippu-ja-lupa-tappaa.html
- Kivikoski, S. 2017. Anna hyvän kiertää. http://kirjoittajanmatkassa.blog.jyu.fi/2017/02/anna-hyvan-kiertaa.html
- Junkkaala, H. & Rasila, S. Ohjeita näytelmän lukemiseen. http://xn--nytelmt-5waf.fi/sites/default/files/484_ohjeita-naytelman-lukemiseen.pdf
- Lintunen, J. 2012. Dramaturgian perusteita. Opetusmoniste.
- Peltonen, U. 2016. ”Nippu” ja lupa tappaa. http://kirjoittajanmatkassa.blog.jyu.fi/2016/03/nippu-ja-lupa-tappaa.html
Kirjallisuus
- Jääskeläinen, M. 2005. Sana kerrallaan. Näkökulmia luovaan kirjoittamiseen. Helsinki: WSOY, 80–96.; ISBN: 978-951-026-302-0
- Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2012. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Sanoma Pro. Soveltuvin osin, ainakin 12–18 ja 89–127.; ISBN: 978-952-345-511-5
- Kuuskorpi, T. 2014. Yhdessä luovuksissa. Teoksessa Karjula, E. (toim.). Kirjoittamisen taide ja taito. Jyväskylä: Atena, 201–233.; ISBN: 978-952-300-063-6
- Parkko, T. 2012. Runouden ilmiöitä. Helsinki: Avain, 56–98.; ISBN: 978-951-692-918-0
- Säkö, M. (toim.) 2012. Moninaiset työnkuvat. Teoksessa Salminen & Snicker (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like, 287–303.; ISBN: 978-952-010-809-0
- Töyry, M., Räty, P. & Kuisma, K. 2008. Editointi aikakauslehdessä. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu ja IADE, 76–95.; ISBN: 978-951-558-252-2
- Jaakkola, M. 2013. Hyvä journalismi. Käytännön opas kirjoittajille. Helsinki: Kansanvalistusseura, 53–64.; ISBN: 978-951-914-069-8
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi