KAIA042 Kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
- Oppimisen, kehityksen ja ohjaamisen teoriat muun muassa kognitiivisesta ja sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
- Oppiminen sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä ilmiönä.
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Hahmottaa keskeisiä oppimisen, kehityksen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja.
- Soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja opetustilanteisiin.
- Hahmottaa keskeisiä oppimisen, kehityksen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja.
- Soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja opetustilanteisiin.
Esitietojen kuvaus
kasvatustieteen perusopinnot.
Oppimateriaalit
Suoritetaan kirjallisuudesta yhteensä kolme teosta seuraavasti:
1. Driscoll ja 2. Illeris sekä 3. Robinson TAI 4. Sugarman
Ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
1. Driscoll ja 2. Illeris sekä 3. Robinson TAI 4. Sugarman
Ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Kirjallisuus
- 4. SUGARMAN, L. 2005. Life-span development: frameworks, accounts and strategies. New York: Taylor & Francis.
- 1. DRISCOLL, M. 1994/2004/2014. Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon (lukuunottamatta lukuja 8 ja 10)
- 3. ROBINSON, O. 2013. Development through adulthood. An integrative sourcebook. New York: Palgrave MacMillan.
- 2. ILLERIS, K. 2007 (tai uudempi painos). How we learn: learning and non-learning in school and beyond. Lontoo: Routledge.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti
Opetus
13.1.–9.4.2020 Luento-opetus
11.1.–8.3.2021 Verkko-opetus, [kevät 2021, kurssi]
17.1.–18.3.2022 Pienryhmäopetus, [kevät 2022, kurssi]
16.1.–17.3.2023 Pienryhmäopetus, [kevät 2023, kurssi]
15.1.–15.3.2024 Pienryhmäopetus, [kevät 2024, kurssi]
x
Tentti (5 op)
Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi