”Arvion mekin ansaitsemme” – kirja-arviotyöpaja tohtorikoulutettaville (4 op)
Lyhyt kurssin kuvaus:
”Jonkinlainen lopputulema arvostelussa voi olla, kunhan se ei sorru joutavaan hymistelyyn. Mitäänsanomattomuuden huippu eli niin sanottu lässyttävä kertauslopetus kuuluu klassisessa muodossaan näin: ’Kaiken kaikkiaan Tapio Lötjösen teos Aitovieriä ja hakamaita. Näkökulmia pohjoiskarjalaiseen iltalypsykulttuuriin puolustaa hyvin paikkaansa pohjoiskarjalaisen aitovieti- ja hakamaatutkimuksen alalla.’” (Koskela, Lasse 2006: ”Toistaiseksi lopullinen totuus tietokirjan arvostelemisesta.” IN: Raimo Jussila, Eero Ojanen & Taija Tuominen (toim.), Tieto kirjaksi, 248–262. Helsinki: Kansanvalistusseura, 251)
Tämä historian ja etnologian laitoksen jatko-opinto-ohjelmaan tarkoitettu, keväällä 2020 järjestettävä työpajakurssi käsittelee tieteellisen kirja-arvion laatimista. Arviointi on olennainen osa tiedeyhteisöjen toimintaa. Tieteellinen vertaisarviointi on akateemista laatukontrollia, joka edeltää yleensä kaikkien tutkimusten julkaisemista. Kirja-arvion kirjoittaminen puolestaan on akateemisen arvioinnin ulospäin kenties näkyvin muoto. Kirja-arviot ovat lähtökohtaisesti moniäänisiä. Kuten tutkija Mikko T. Virtanen on todennut (2015), niissä kohtaavat erilaiset akateemisen maailman äänet ja näkökulmat.
Kirja-arvio on myös oma kiehtova tieteellisen tekstin tyylilajinsa. Oman alan uuden kirjallisuuden esittely ja arviointi on tärkeä palvelus muulle tiedeyhteisölle. Arviot ovat tärkeitä jokaiselle tutkijalle myös tutkimustilanteen kartoittamisen ja kentän tuntemuksen kannalta. Arviointi ja kirjallisuuden tunteminen yksittäisten nimekkeiden tasolla on myös siirrettävä taito, jota käytetään tutkijan ja opettajan tehtävissä läpi koko uran tehtävän tasosta riippumatta. Tieteellinen kirja-arvio on myös kätevä ja hyvä tapa perehtyä tieteelliseen kirjoittamiseen ja julkaisuprosesseihin käytännönläheisesti esimerkiksi väitöskirjatutkimuksen ohella ja ehkä myös sitä edistäen ja palvellen. Kirja-arvioita kirjoittamalla osallistutaan myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Pilottiprojektina toteutettava kurssi järjestetään yhteistyössä Historiallisen Aikakauskirjan ja J@rgonia-lehden kanssa, ja se on tarkoitettu Historian ja Etnologian laitoksen väitöskirjatutkijoille oppiaineesta riippumatta. Kurssin opettajina toimivat Historiallisen Aikakauskirjan toimittaja FT Tuomas Laine-Frigren, sekä J@rgonia-lehden päätoimittaja FT Matti Roitto.
Kurssin sisältö:
Tällä tiiviillä työpajamuotoisella, taitopainotteisella kurssilla perehdytään tieteellisen kirja-arvion kirjoitus- ja julkaisuprosessiin. Kurssilla tutustutaan erilaisiin kirja-arvioihin ja niiden kirjoittamisen periaatteisiin sekä pohditaan yhdessä hyvän kirja-arvion kirjoittamiseen tarvittavia seikkoja ja taitoja. Kurssilla kirjoitetaan myös tieteellinen kirja-arvio osin ohjatusti ja osin omatoimisesti kurssilla opittua hyödyntäen. Laadukkaita, valmiiksi tulleita kirja-arvioita on myös mahdollista tarjota julkaistavaksi esimerkiksi Historialliseen Aikakauskirjaan, J@rgonia-lehteen tai johonkin muuhun oman alan kannalta relevanttiin suomenkieliseen tiedelehteen. Kurssin suorittaminen ja arvion kirjoittaminen ei takaa arvion julkaisua, vaan arviot käsitellään aina lehden toimitusprosessien mukaisesti, mutta sekä Historiallisessa Aikakauskirjassa että J@rgonia-lehdessä on jätetty muutamalle arviolle tilaa ns. fast track-menettelyllä.
Kolme kokoontumiskertaa sisältävän työpajan aikana opetellaan tieteellisen kirja-arvostelun laatimisen perusteita ohjatun yhdessä tekemisen kautta ja tutustaan kirja-arvioiden julkaisuprosessiin. Työpajan lähtökohtana on ajatus dialogisuudesta tieteen tekemiseen ja myös laajemmin akateemisen elämään kuuluvana asenteena ja toimintatapana. Tieteellisen keskustelun ja dialogisuuden ohella kirja-arvioiden laatiminen opettaa tekijöilleen analyyttisyyttä ja reflektiivisyyttä sekä kehittää kirjoitustaitoja.
Kaikki kurssille osallistujat kirjoittavat työpajan aikana kirja-arvion.
Kurssi alkaa johdantokerralla (TI, 10.3.2020, 4 h) jonka aikana opettajat Roitto ja Laine-Frigren kertovat kirja-arvioiden julkaisuprosessista sekä yleisesti kirja-arvioiden merkityksestä ja hyvistä käytänteistä. Aloituskerralla keskustellaan ja reflektoidaan myös omaa arvioitsijan positiota, arviointityylejä ja pohditaan kirjoittajien intentioiden tavoittamista. Ensimmäisellä kerralla valitaan myös arvioitavat kirjat. Toisella kokoontumiskerralla (TI, 7.4.2020, 4 h) käydään läpi yhdessä keskustellen osallistujien itse valitsemia (2 kpl) kirja-arvioita sekä esitellään muille osallistujille suunnitelma tai luonnos (drafti) omaksi kirja-arvioksi. Keskustelemme yhdessä konkreettisten esimerkkien avulla aikaisemmista suomalaisiin ja kansainvälisiin kirja-arvioihin liittyvistä kokemuksista, kirja-arvioiden erityispiirteistä ja hyvistä käytänteistä. Kurssin kirjoitusklinikka järjestetään tiistaina 21.4.2020 (2h). Tällöin on mahdollista saada palautetta omasta tekstistä ja saada apua akuutteihin haasteisiin.
Työtapa perustuu prosessikirjoittamisen periaatteisiin: tekijät saavat kurssin aikana vertaispalautetta teksteistään ja työstävät saamansa palautteen perusteella lopullisen version, joka palautetaan 30.4.2020 mennessä molemmille kurssin opettajille.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa akateemisen kirja-arvostelun laatimisen perusteet
- oppii laatimaan laadukkaita kirja-arvioita kohtuullisella työpanoksella
- ymmärtää kirja-arvostelujen merkityksen tieteen ja tiedeyhteisön kannalta
- ymmärtää kirja-arvostelujen merkityksen yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen kannalta
- hahmottaa paremmin arvioimisen ja arvioinnin perusteiden merkitystä myös siirrettävänä taitona ja osana tieteellistä työkalupakkia.
Kurssi järjestetään, mikäli sille ilmoittautuu tarpeeksi opiskelijoita (minimi kuusi [6] opiskelijaa per kurssi). Kurssilla noudatetaan 80% läsnäolopakkoa. Mikäli et voi sitoutua kurssin aikatauluun, toivomme, että annat paikkasi mahdollisesti jonossa seuraavalle.