FTEA1001 Tutkimustiedon kriittinen arviointi I (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusperiaatteet ja oman tieteenalan keskeisimmät tiedonlähteet
Oman tieteenalan tutkimuskohteet ja menetelmälliset lähtökohdat
Systemaattisen kirjallisuushaun tekeminen ja katsauksen kirjoittaminen ja esittäminen sekä muiden opiskelijoiden töiden opponointi
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (16 tuntia) ja seminaareissa käytävään keskusteluun, sekä kirjaston tiedonhaun harjoituksiin (4 tuntia)
Systemaattisen kirjallisuushaun kirjallinen raportointi ja esittäminen
Opponenttina toimiminen
Arviointiperusteet
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus 100 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tehdä järjestelmällistä/systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
• arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia, ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
• laatia systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tieteellistä kirjoitustapaa noudattaen
• esitellä työtään ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä niiden eri vaiheissa
• tehdä järjestelmällistä/systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
• arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia, ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
• laatia systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tieteellistä kirjoitustapaa noudattaen
• esitellä työtään ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä niiden eri vaiheissa
Lisätietoja
1. vuosi, syys- tai kevätlukukausi (ilmoitetaan lukuvuoden alussa)
Oppimateriaalit
Aveyard, H. 2014. Doing a literature review in health and social care: a practical guide. 3. painos (tai vanhempi painos). Maidenhead, NY: Open University Press. (190 s.)
Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: http://www.handbook.cochrane.org/
Käypä hoito, kirjallisuushaku: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=khk00007
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi. (464 s., soveltuvin osin) 9789513148362. Aikaisemmatkin painokset käyvät, jotka on julkaistu 2004 tai myöhemmin.
Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
Mäkelä, M., Kaila, M., Lampe, K. & Teikari, M. (toim.) 2007. Menetelmien arviointi terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. (206 s.)
Sandelowski M. & Barroso, J. 2006. Handbook of synthesizing qualitative research. New York, NY: Springer.
Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: http://www.handbook.cochrane.org/
Käypä hoito, kirjallisuushaku: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=khk00007
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi. (464 s., soveltuvin osin) 9789513148362. Aikaisemmatkin painokset käyvät, jotka on julkaistu 2004 tai myöhemmin.
Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
Mäkelä, M., Kaila, M., Lampe, K. & Teikari, M. (toim.) 2007. Menetelmien arviointi terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. (206 s.)
Sandelowski M. & Barroso, J. 2006. Handbook of synthesizing qualitative research. New York, NY: Springer.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi