TGEP150 Vanheneminen ja ravitsemus (3 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
- kotona asuvien ikääntyneiden ihmisten ravitsemuksen erityiskysymykset ja erityisesti muistisairaan ihmisen ravitsemuksen erityiskysymykset
- ravitsemus ja muistisairaus, muistisairauksien ennaltaehkäisy ja aivoterveys
- vajaaravitsemus, ravitsemustilan arviointi, ruokailuun liittyvät sosiaaliset ja psyykkiset tekijät, ravitsemussuositukset, ikääntymismuutokset ja ylipaino
Suoritustavat
Luennot 8 tuntia
Luentotehtävä verkko- tai kontaktiluennoista
Oppimistehtävä jakson kirjallisuudesta
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan itsereflektio tehtävien aihealueista ja opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisesta
Arviointiperusteet
0–5 (luentopäiväkirja 40 % ja oppimistehtävä 60 %)
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään gerontologia-oppiaineen Koppa-sivuilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson lopussa opiskelija
- osaa kuvata ikääntyneiden ihmisten ravitsemuksen erityiskysymykset
- osaa selittää ravitsemuksen merkityksen iäkkäiden ihmisten muistisairauksien ennaltaehkäisyn ja aivoterveyden kannalta
- tunnistaa erityisesti muistisairaan ihmisen ravitsemuksen erityiskysymykset
- osaa tehdä ikääntyneen ravitsemustilan arvioinnin MNA:ta (Mini Nutritional Assessment-testi) käyttäen ja osaa arvioida ruokavalion energian ja proteiinin riittävyyttä ja ruokavalion laatua
- osaa hakea eri lähteistä asianmukaista tietoa ikääntyneiden ravitsemuksesta (mm. internet-sivustot) sekä osaa hakea ja käyttää alan terveyskasvatusaineistoa ja ravitsemukseen liittyviä mittareita
- osaa kuvata ikääntyneiden ihmisten ravitsemuksen erityiskysymykset
- osaa selittää ravitsemuksen merkityksen iäkkäiden ihmisten muistisairauksien ennaltaehkäisyn ja aivoterveyden kannalta
- tunnistaa erityisesti muistisairaan ihmisen ravitsemuksen erityiskysymykset
- osaa tehdä ikääntyneen ravitsemustilan arvioinnin MNA:ta (Mini Nutritional Assessment-testi) käyttäen ja osaa arvioida ruokavalion energian ja proteiinin riittävyyttä ja ruokavalion laatua
- osaa hakea eri lähteistä asianmukaista tietoa ikääntyneiden ravitsemuksesta (mm. internet-sivustot) sekä osaa hakea ja käyttää alan terveyskasvatusaineistoa ja ravitsemukseen liittyviä mittareita
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Suominen, M., Soini, H., Muurinen, S., Strandberg, T. & Pitkälä, K. 2012. Ikääntyneiden ruokatottumukset, ravinnonsaanti ja ravitsemustila suomalaisissa tutkimuksissa. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 49: 170-179.
Suominen, M., Soini, H., Muurinen, S., Strandberg, T. & Pitkälä, K. 2012. Ikääntyneiden ruokatottumukset, ravinnonsaanti ja ravitsemustila suomalaisissa tutkimuksissa. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 49: 170-179.
Kirjallisuus
- Suominen M. ym. 2010. Ravitsemussuositukset ikääntyneille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki: Edita. (80 s.); ISBN: 9789513757472
- Nijs KA, de Graaf C, Kok FJ, van Staveren WA. 2006. Effect of family style mealtimes on quality of life, physical performance, and body weight of nursing home residents: cluster randomised controlled trial. BMJ. May 20;332(7551):1180-4.
- Gerontologinen ravitsemus Gery ry:n verkkosivut sekä muuta luennoitsijan osoittamaa kirjallisuutta
- Jyväkorpi, S., Havas, A., Urtamo, A. & Karvinen, E. 2014. Ikäihmisen liikunta ja ravitsemus: opas ohjaustyöhön. Helsinki: Ikäinstituutti. (55 s.); ISBN: 9789525968330
- Suominen, M. 2016. Ravitsemus vanhenemisen tukena. Teoksessa E. Heikkinen, J. Jyrkämä & T. Rantanen (toim.) Gerontologia. 3.-4. painos. Helsinki: Duodecim, 485–494. (10 s.); ISBN: 9789516564602
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (3 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi