PEOP030 Perhe ja kasvatus (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Psykologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opintojaksossa tarkastellaan vanhemmuutta äidin, isän, lapsen ja erilaisten yhteiskunnallisten kasvattajien näkökulmista. Kasvatustieteellisinä näkökulmina ovat vanhemmuus (äitiys ja isyys) sekä kasvatuksen haasteet. Lisäksi tarkastellaan perheen ja eri yhteistyötahojen kasvatusvuorovaikutusta. Erityispedagogiikan vaihtoehdossa keskitytään vanhemmuuden rakentumiseen ja tukemiseen silloin, kun perheenjäsenellä on vamma, pitkäaikaissairaus tai muu kehityksellinen riski. Lisäksi tutustutaan perheiden kanssa tällöin tehtävään yhteistyöhön eri näkökulmista.

Suoritustavat

Oppimistehtävä, tentti tai verkkokurssi

Arviointiperusteet

Arvioinnin perustana ovat toisaalta jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta suoritusmuotoon liittyvät tavoitteet. Oppimistehtävässä ja tentissä on keskeistä se, miten vastauksessa on hyödynnetty vaadittua kirjallisuutta. Hyväksytyissä esseevastauksissa on hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia ja tentissä on vastattava kaikkiin tenttikysymyksiin. Oppimistehtävävastauksessa edellytetään kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön. Tenttien arvioinnissa painotetaan asian sisällöllistä ymmärrystä kirjallisuuteen pohjautuen sekä vastauksen monipuolisuutta. Verkkokurssit edellyttävät aktiivista osallistumista ja kurssiin liittyvien tehtävien suorittamista.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään perheopinnot-oppiaineen Koppa-sivuilla ja verkkokurssilla Optima-sivuilla.

Osaamistavoitteet

Kasvatustieteen vaihtoehdon valitseville:
Opiskelija tuntee vanhemmuutta ja kasvatusta koskevaa ajankohtaista tutkimusta ja keskeisiä teorioita. Hän pystyy tarkastelemaan vanhemmuutta sukupuolisensitiivisesti (äitiyden ja isyyden näkökulmista) sekä lapsen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa kodin ja yhteiskunnan kasvatusyhteistyön edellytykset, haasteet ja kehittämismahdollisuudet.

Erityispedagogiikan vaihtoehdon valitseville:
Opiskelija osaa tarkastella vanhemmuuden rakentumista ja vanhemmuuden tukemista silloin, kun lapsen kehitykseen liittyy huolenaiheita tai perheenjäsenellä on vamma, pitkäaikaissairaus tai muu kehityksellinen riski. Opiskelija ymmärtää perheen arkipäivään ja vanhemmuuteen liittyviä teoreettisia käsitteitä ja malleja sekä osaa soveltaa niitä myös käytännössä. Opiskelija tuntee perhelähtöisen yhteistyön tavoitteita, periaatteita, edellytyksiä ja käytäntöjä.

Oppimateriaalit

Kasvatustiede:
- Asiantuntijaluennot verkkotallenteena
- Kiiskilä, K., Tuomaala, S., Aunola, K., Lerkkanen, M-K & Kiuru, N. 2015. Vanhemmuustyylien ja koulunkäyntiin liittyvien ohjauskäytänteiden yhteydet lasten kouluun sitoutumiseen. Kasvatus 26, 349-363.
- Sevón, E., Malinen, K., Murtorinne-Lahtinen, M., Mykkänen, J., & Rönkä, A. 2016. Kumman vuoro? Kotityön ja vanhemmuuden jakamiselle annetut perustelut epätyypillisen työajan perheissä. Työelämän tutkimus 14, 295-310.

Erityispedagogiikka (valitaan kolme seuraavista):
- Björkman,P., Henttonen, P. & Kantojärvi, A. 2009. Enemmän otetta ja osallisuutta -projekti. Loppuraportti Tampere: Kehitysvammaisten tukiliitto. ISBN 9789529777655 Verkossa http://www.kvtl.fi/media/Projektit/EnemmanOtettaJaOsallisuutta/EnemmanOtettaLoppuraportti.pdf

- Kantojärvi, A. 2010. Ajattelen että mennään eteenpäin... Vanhemmat ja kokemukset tuesta – Enemmän otetta ja osallisuutta –projektiin liittyvän tutkimuksen tuloksia. Tampere: Kehitysvammaisten tukiliitto. ISBN 9789529777624. Verkossa http://www.kvtl.fi/media/Projektit/EnemmanOtettaJaOsallisuutta/VanhemmatJaKokemuksetTuesta.pdf

- Sandberg, E. 2016. ADHD perheessä: Opetus-, sosiaali- ja terveystoimen tukimuodot ja niiden koettu vaikutus. Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 393. ISBN 9789515121141. Verkossa PDF https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/161374/adhdperh.pdf?sequence=1. ISBN 9789515121158

- Sume, H. 2008. Perheen pyörteinen arki. Sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen matka kouluun. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 334. ISBN 9789513931230. Verkossa PDF https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18548/9789513932008.pdf?sequence=1 ISBN 9789513932008

- Tonttila, T. 2006. Vammaisen lapsen äidin vanhemmuuden kokemus sekä lähiympäristön ja kasvatuskumppanuuden merkitys. Helsinki: Helsingin yliopisto. ISBN 9521029870. Verkossa PDF https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/19986/vammaise.pdf?sequence=1 ISBN 9521029889

- Uotinen, S. 2008. Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 351. ISBN 978951393411. Verkossa PDF https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19400/9789513934477.pdf?sequence=1 ISBN 9789513934477

- Walden, A. 2006. ”Muurinsärkijät”: tutkimus neurologisesti sairaan tai vammaisen lapsen perheen selviytymisen tukemisesta. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 137. ISBN 9512703769. Verkossa PDF http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_951-27-0507-9/urn_isbn_951-27-0507-9.pdf ISBN 9512705079

Kirjallisuus

  • Berg, K. 2008. Äitiys kulttuurisina odotuksina. Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D48; ISBN: 9789522260086
  • Eerola, P. & Mykkänen, J. (toim.) 2014. Isän kokemus. Helsinki: Gaudeamus; ISBN: 9789524958233
  • Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi – yhdessä tekemisen toimintamalleja. Jyväskylä: PS-kustannus.; ISBN: 9789524516723

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta