OHPA275 Oppimisen ulottuvuudet (ped. harjoittelu) (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat
Oppimisen yksilölliset ulottuvuudet (oppimisen neurologinen perusta, tunteet, sanaton tieto, yksilöllinen kokemushistoria)
Oppimisen yhteisölliset ulottuvuudet (pedagoginen suhde, vertaisryhmä, ryhmäilmiöt)
Suoritustavat
Oma opetus, oppimistehtävät sekä lukupiiri.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa keskeisiä oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymis-tapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
- hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin
- hahmottaa keskeisiä oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymis-tapoja sekä niiden välisiä yhteyksiä
- hahmottaa oppimisen yksilöllisten ja yhteisöllisten ulottuvuuksien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
- soveltaa teoreettisia lähestymistapoja erilaisiin käytännön oppimis- ja ohjaus- ja opetustilanteisiin
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu mahdollinen oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
Kirjallisuus
- Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
- Jarvis, P. 2006. Towards a comprehensive theory of human learning. London, New York: Routledge.
- Driscoll, M. 1994/2004/2013. Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon.
- Illeris, K. 2009. Contemporary theories of learning. Learning theo-ries…in their own words. Lontoo: Routledge.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi