OHJA1080 Oma ohjaajan identiteetti ja ohjausajattelu (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Ohjaajan identiteetin kehittyminen
Henkilökohtaiset vahvuudet ja kehittämistarpeet
Ohjaajan oman ammatillisen identiteetin tunnistaminen ja kehittäminen
Ohjausajattelu
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa vahvuutensa ja kehittämistarpeensa oppijana ja ohjaajana
- muodostaa omaäänisen tulkinnan ohjauksen tärkeimmistä
periaatteista ja persoonallisista toimintatavoistaan ja siitä, miten hän voi edelleen kehittyä ohjaajana
- tunnistaa vahvuutensa ja kehittämistarpeensa oppijana ja ohjaajana
- muodostaa omaäänisen tulkinnan ohjauksen tärkeimmistä
periaatteista ja persoonallisista toimintatavoistaan ja siitä, miten hän voi edelleen kehittyä ohjaajana
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:
Kirjallisuus
- Howard, A. 2005. Counselling and identity: Self realisation in a ther-apy culture. Basingstoke: New York: Palgrave Macmillan.
- Ojanen, S. 2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä (5. p). Helsinki: Palmenia.
- Mc Leod, J. 2009. An introduction to counselling (Chapter 20, Being and becoming a counsellor). Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
- Keltikangas-Järvinen, L. 2010. Hyvä itsetunto. Helsinki: WSOY.
- Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi